آشنایی با سیستمهای گرمایش از کف


با افزایش روز افزون جمعیت و همچنین کاهش منابع انرژی، مصرف بهینه انرژی امری بدیهی می باشد. در این راستا نقش سیستم های گرمایشی بهینه ساختمان ها و مجتمع های مسکونی در کنترل و بهینه سازی مصرف انرژی مهم و قابل تامل می باشد. سیستم حرارتی گرمایش از کف که انتقال حرارت به صورت تشعشعی (تابشی) سهم زیادی در فرآیند گرمایشی آن دارد‏‏‎، در مقایسه با سایر سیستمهای حرارتی نه تنها در صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی بلکه در مقوله رفاه و آسایش ساکنان ساختمان ها دارای نقاط قوت بسیاری می باشد. در سالهای اخیر ، سیستم گرمایشی از کف در کشورهای اروپائی و آمریکا بسیار متداول شده است و دلیل این گسترش روزافزون بهینه بودن مصرف انرژی ، توزیع یکسان گرما در تمامی سطح و فضا و دوری از مشکلات موجود در سایر روش ها ، به عنوان مثال سیاه شدن دیوارها ، گرفتگی و پوسیدگی لوله ها و… می باشد. استفاده از روش گرمایش از کف جهت گرمایش محل سکونت از دیرباز به طرق مختلف انجام می گرفته است. بطوریکه رومی ها زیر کف را کانال کشی کرده و هوای گرم را از آن عبور می دادند و کره ای ها دود حاصل از سوخت را قبل از اینکه از دودکش عبور کند از زیر کف انتقال می دادند. در سال ۱۹۴۰ نیز فردی بنام سام لویت برای این منظور لوله های آب گرم را در زیر کف قرار داد. درکشور ایران نیز درمناطق کوهستانی و سردسیر ازجمله آذربایجان این روش مورد استفاده قرار می گرفته، که بیشترین مورد استفاده آن درحمام ها بود.




به طور کلی سه نوع روش گرمایش از کف موجود است:
۱) گرمایش با هوای گرم
۲) گرمایش با جریان الکتریسیته
۳) گرمایش با آب گرم

به دلیل اینکه هوا نمی تواند گرمای زیادی را درخود نگاه دارد روش هوای گرم در موارد مسکونی چندان به صرفه نیست و روش الکتریکی نیز فقط زمانی مقرون به صرفه است که قیمت انرژی الکتریکی کم باشد. درمقایسه با دو روش ذکر شده، سیستم گرمایش با آب گرم ( هیدرولیک) مقرون به صرفه تر و خوشایندتر می باشد. بدین خاطر سالهای متوالی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. روش گرمایش از کف به عنوان راحت ترین، سالم ترین و طبیعی ترین روش برای گرمایش شناخته شده است. همانطور که افراد دریک روز سرد زمستانی توسط تشعشع خورشید احساس گرما می نمایند دراین روش نیز گرما را بوسیله انتقال حرارت تشعشعی (تابشی) از کف دریافت می کنند و یقیناً احساس آسایش بیشتری خواهند نمود. در این سیستم گرمایشی معمولاً دمای آب گرم موجود در لوله های کف خواب بین ۳۰ تا۶۰ درجه سانتی گراد می باشد که درمقایسه با سایر روشهای موجود، که دمای آب بین ۵۴ تا ۷۱ درجه سانتی گراد است، ۲۰ تا۴۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جوئی می شود.

در ساختمان هائی که دارای سقف بلند می باشند استفاده از سیستم گرمایش از کف باعث کاهش مصرف انرژی و صرفه جوئی در مصرف سوخت می شود، به این خاطر که در سایر روشها (مانند رادیاتور و بخاری) هوای گرم در اثر کاهش چگالی سبک شده و به سمت سقف می رود و اولین جائی را که گرم می کند سقف می باشد (این موضوع به طور واضح درسمت چپ شکل زیر مشخص می باشد). به علت بالا بودن دمای هوا در کنار سقف میزان انتقال حرارت آن به سقف از هرجای دیگر بیشتر است و این عامل باعث اتلاف مقدار زیادی انرژی می شود. در روش گرمایش از کف ابتدا قسمت پائین که مورد نیاز ساکنین است گرم می شود و هوا با دمای کمتری به سقف می رسد، که این یکی از مزایای اصلی این سیستم می باشد. یکی دیگر از مزایای استفاده از روش گرمایش از کف که امروزه بسیار مورد توجه واقع می شود آسایش و راحتی افراد می باشد، به طوریکه آسایش و راحتی فرد در محل سکونتش بدون اینکه از هر بابت دارای محدودیت باشد فراهم می شود. در نظر بگیرید که بدن شما در یک اتاق بگونه ای گرم شود که شما در هنگام استراحت هیچگونه هوای گرمی را استنشاق نکنید وتنفس شما بسیار ملایم صورت گیرد، این بهترین روش گرم کردن در یک آپارتمان و یا یک منطقه صنعتی است. همه اعضای بدن شما بخصوص پا که بیشترین فاصله را با قلب دارد همیشه گرم خواهد ماند و این برای انسان بسیار مطلوب خواهد بود



همانگونه که قبلاً اشاره شد در گرمایش بوسیله رادیاتور یا بخاری دمای قسمت پائین اتاق سردتر از بالای آن می باشد که این حالت برای کودکان که دارای اندام کوچکی هستند ناخوشایند است، بطوریکه افزایش البسه آنها برای جلوگیری ازبیماری، آزادی کودکانه آنها را محدود می کند. سیستم گرمایش از کف برخلاف رادیاتور که هوای محل سکونت را به دلیل گرمای بیش ازحد خشک می کند، رطوبت را درحد متعادل نگه می دارد. همانطور که می دانید بیشتر افراد از کثیف شدن دیوارها و محیط زندگی در اثر استفاده ازمنابع گرمایی همچون بخاری و رادیاتور احساس نارضایتی می کنند. از آنجا که درسیستم گرمایش از کف جریان هوا به آرامی از پایین به بالا می باشد بنابراین دیوار ها پاکیزه می مانند. همین امر در مورد افرادی که دارای آلرژی (حساسیت) هستند بسیار مورد اهمیت است زیرا که محیط زندگی عاری ازهرگونه محرک خواهد شد. استفاده از این سیستم در مکانهایی همچون آشپزخانه و حمام که کف آنها معمولاً خیس و مرطوب است مناسب بوده و باعث خشک شدن کف می شود. مسئله مهم دیگر اینکه در این روش رطوبت زمین که دربعضی ازمنازل منجر به بروز بیماریهای مفصلی می شود از بین رفته و باعث کاهش درد بیماران مبتلا به ناراحتی هایی از قبیل رماتیسم خواهد شد. همچنین از رطوبت دیوارها و کپک زدن آن که شکل خوشایندی ندارد جلوگیری می شود و دیگر اینکه در این سیستم جایی برای رشد و تکثیر حشرات موزی وجود ندارد. یکی دیگر از فواید سیستم گرمایش از کف این است که دیگر فضای منزل یا محل کار توسط دستگاههای رادیاتور و بخاری اشغال نمی شود و به همین منظور آزادی بیشتری در تغییر دکوراسیون محل زندگی خواهید داشت. شاید به نظر آید که به هنگام نصب سیستم کف خواب دیگر نمی توانید پوشش مورد علاقه تان را برای کف انتخاب کنید! ولی این طور نیست.

مطمئن باشید که شما می توانید برای پوشش کف منزل خود از هر نوع مصالحی ازجمله سنگ، سرامیک، کاشی پارکت چوب و فرش نیز استفاده کنید بدون اینکه تأثیری درگرمای مطلوب محیط شما بگذارد. یکی دیگر از مزایای استفاده از سیستم گرمایش از کف در روشهای ذوب برف می باشد بطوریکه از این روش برای ذوب یخ یا برف موجود در پیاده روها، لنگرگاههای بارگیری، جاده ها، ورودی ساختمانها و بیمارستانها، باند فرود هواپیما و زمینهای ورزشی از جمله زمین فوتبال وغیره که دسترسی آسان و سریع به محل الزامی است می توان استفاده کرد. بطوریکه این روش علاوه برکاهش هزینه های برف روبی و نمک پاشی، در حفظ ساختار موارد گفته شده بسیار موثر خواهد بود.
از:http://www.airchange.ir


مهندسی مکانیک- انرژی

این دروس تخصصی رشته مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی می باشد و دروس عمومی و پایه مانند سایر گرایش های رشته مکانیک می باشد.
1- اقتصاد عمومی یک
2- اقتصاد عمومی دو
3- تحقیق در عملیات
4- برنامه ریزی استراتژیک انرژی
5- مدیریت انرژی
6- انرژی های تجدید پذیر
7- مبانی مدل سازی انرژی در ساختمان، حمل و نقل و صنعت
8- بهینه سازی سوخت و احتراق
9- حرارت مرکزی و تهویه مطبوع
10- تهویه مطبوع با رویکرد ترک بهینه اقلیمی
11- انتقال جرم
12- مدیریت انرژی در صنایع
13- صرفه جویی انرژی در ساختمان ها
14- انرژی و محیط زیست
دروس آزمایشگاهی
آزماشگاه شبیه سازی و برچسب انرژی
کارگاه CNG
آزماشگاه ممیزی انرژی

ممیزی انرژی در ساختمان

 ممیزی انرژی در ساختمان مجموعه اقداماتی جهت تعیین میزان مصرف انرژی در ساختمان، شناسایی امكانات موجود و تعیین پتانسیل صرفه‌جویی انرژی در ساختمان می‌باشد بطور كلی چهار نوع ممیزی انرژی به شرح زیر وجود دارد.

- ممیزی انرژی عبوری

- تجزیه و تحلیل هزینه‌های بهره‌برداری ساختمان

- ممیزی انرژی استاندارد

- ممیزی انرژی تفصیلی

در طرح اعطای كمك بلاعوض جهت اقدامات بهینه‌سازی مصرف سوخت در شهرداری‌های كشور، ممیزی انرژی عبوری بر روی سه ساختمان و ممیزی انرژی تفصیلی بر روی دو ساختمان با هماهنگی شهرداری انجام میگردد.

هدف از ممیزی انرژی در شهرداری‌ها به شرح زیر می‌باشد.

- تعیین میزان مصرف انرژی در ساختمان‌های عمومی و دولتی در شهر مورد نظر

- شناسایی پتانسیل صرفه‌جویی انرژی در منطقه

- بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان‌های شاخص

- تعیین الگوی مصرف ساختمان‌های عمومی و دولتی در منطقه



مراحل و الزامات ممیزی انرژی در ساختمان
الف- انتخاب ساختمان مناسب

برای این منظور شهرداری مشخصات ده ساختمان دولتی و یا عمومی را به شرح زیر ارسال می‌نماید

- نام ساختمان - تلفن تماس

– آدرس ساختمان – سال ساخت

- زیربنای ساختمان – مسئول هماهنگی ساختمان

– نوع سوخت مصرفی

مدیر طرح بعد از معرفی ساختمان‌ها توسط شهرداری نسبت به بررسی و شناسایی 5 ساختمان جهت انجام ممیزی انرژی اقدام می‌نماید.


ب- شرح خدمات ممیزی انرژی در ساختمان

شرح خدمات ممیزی انرژی در ساختمان برای هر یك از دو روش ممیزی (عبوری و تفصیلی) به شرح زیر می‌باشد:

ب-1- ممیزی انرژی عبوری

در ممیزی عبوری بطور اجمالی روش‌های مناسب ممیزی انرژی در ساختمان‌های اداری و تجاری مرور می‌شود. این ممیزی شامل بررسی اجمالی تجهیزات جهت شناسایی گلوگاه‌های مصرف انرژی و ارائه راهكارهای ساده و كم هزینه است كه صرفه‌جویی قابل توجهی را در هزینه عملیاتی ساختمان باعث می‌شود. بعنوان نمونه این راهكارها می‌توانند شامل تنظیم نقطه دمای گرمایش، جایگزینی پنجره‌های شكسته، عایق‌بندی لوله‌های بیرونی آب یا بخار گرم و تنظیم نسبت سوخت به هوا در بویلر، درزبندی، بررسی درجه حرارت محیط داخلی ساختمان باشد. شرح خدماتی كه از جانب مشاور باید انجام گردد به شرح زیر می‌باشد.

1- تعیین میزان مصرف انرژی ساختمان بر واحد سطح

2- معرفی نواقص موجود و ارائه راهكارهای كم هزینه

3- تنظیم نسبت سوخت به هوا در بویلر

4- ارائه نقطه نظرات جهت انجام اقدامات فرهنگی و اعمال مدیریت انرژی بصورت پوستر و روش‌های مشابه



ب-2- ممیزی انرژی تفصیلی

در این روش باید فرصت‌های صرفه‌جویی انرژی در سه دسته كم‌هزینه، سرمایه‌گذاری متوسط و پرهزینه طبقه‌بندی شوند و میزان مصرف انرژی گرمایشی و سرمایشی ساختمان بر حسب واحد (مترمربع زیربنای ساختمان در ساختمان‌های اداری) مشخص گردد و با مقدار استاندارد مطابق با مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و همچنین استانداردهای جهانی مشخص گردد. شرح خدماتی كه از جانب مشاور باید انجام گردد به شرح زیر می‌باشد.

-بازدید و بررسی ساختمان‌ها و تشریع عمومی ساختمان

-جمع‌آوری اطلاعات كلی ساختمان (جزییات اجرایی، نقشه‌ها، قبوض انرژی مصرفی و …)

-جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مشخصات فیزیكی ساختمان، نوع مصالح بكاررفته، تاسیسات مكانیكی و تهویه مطبوع با استفاده از نقشه‌های موجود و بررسی ساختمان

-بررسی تاسیسات مكانیكی و سیستم تهویه مطبوع در ساختمان

-بررسی طرح عمومی ساختمان از نقطه‌نظر نحوه احداث آن و شناخت نواقص عمده در ماهیت كیفی طراحی و نحوه نگهداری ساختما‌های مذكور

-محاسبه مقادیر تلفات و مصرف انرژی از روش تئوری

-برآورد ضریب انتقال حرارت كلی ساختمان از روش BLC

-برآورد میزان انرژی مصرفی ساختمان مطابق با مبحث 19 مقررات ملی ساختمان

-مقایسه شاخص‌های مصرف انرژی ساختمان با استانداردهای جهانی

-تهیه لیست تجهیزات پرمصرف و عمده مصرف‌كننده انرژی

-تعیین مقادیر مصرف سالیانه انرژی ساختمان

-محاسبه بار حرارتی و برودتی مورد نیاز ساختمان

-بررسی ظرفیت‌های سیستم‌های حرارتی و برودتی موجود در ساختمان

-برآورد كلی پتانسیل صرفه‌جویی انرژی در ساختمان و مشخص كردن فرصت‌های صرفه‌جویی انرژی بدون در نظر گرفتن موارد اقتصادی

-محاسبه و تخمین مقادیر صرفه‌جویی مربوط به اجرای هر یك از اقدامات

-اولویت‌بندی اجرای اقدامات بهینه‌سازی در ساختمان با توجه به نحوه اجرا و موارد اقتصادی (كم هزینه و پرهزینه)

-تعیین دوره بازگشت سرمایه به تفكیك هر یك از اقدامات

-پیشنهاد راهكارهای مناسب جهت بهینه‌سازی و كاهش مصرف انرژی از لحاظ اقتصادی و عمر مفید ساختمان

-تنظیم نسبت سوخت به هوای بویلر و بررسی تنظیم بودن سایر تاسیسات

-ارائه نقطه‌نظرات جهت انجام اقدامات فرهنگی و اعمال مدیریت انرژی بصورت پوستر و روشهای مشابه

-انتخاب پیمانكار اجرایی و مدیریت و نظارت بر اجرای صحیح اقدامات بهینه‌سازی

ج- انتخاب مشاور مناسب

مشاور ممیزی انرژی در ساختمان از شركت‌های مورد تأیید سازمان بهینه‌سازی و با رعایت قوانین معاملات دولتی و با هماهنگی و تایید مدیریت طرح انتخاب می‌گردد.

د- زمان‌بندی ممیزی انرژی در ساختمان

شهرداری موظف است حداكثر به مدت دو هفته بعد از دریافت این دستورالعمل نسبت به معرفی ساختمان‌ها اقدام نماید و مدیر طرح بعد از یك ماه ساختمان‌های شاخص را انتخاب و مشاور مورد تأیید را به سازمان و شهرداری معرفی می‌نماید.

ممیزی انرژی تفصیلی در دو ساختمان به مدت 9 ماه انجام می‌گردد و ممیزی انرژی عبوری در سه ساختمان شاخص در مدت یكماه انجام می‌گردد (هر دو فعالیت بصورت همزمان انجام می‌گردد و در نهایت ممیزی انرژی در مدت 12 ماه انجام می‌شود)



هـ – برآورد هزینه

برآورد هزینه با توجه به زیربنا و شرایط ساختمان‌های شاخص و پس از تایید مدیریت طرح انجام می‌گردد.

انرژي از منظر امنيت ملي

آنچه كه در بحث حاضر از اهميت فراواني برخوردار است تحولي است كه در مفهوم امنيت ملي در سال‌هاي گذشته صورت پذيرفته است و گرايشي است كه نسبت به مفهوم توسعه همه جانبه اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي .... در حفظ و توسعه امنيت ملي بوجود آمده است. بدون برخورداري از سطح قابل قبولي از توسعه اقتصادي، اجتماعي در جهان معاصر، صحبت از امنيت ملي و حفظ ارزش‌ها و آرمان‌هاي ملي نمي‌تواند واقعيت چنداني داشته باشد. اين روند به خصوص پس از جنگ جهاني دوم و استقلال انبوهي از كشورهايي كه در گذشته مستعمره كشورهاي صنعتي بودند، جلوه بارزي يافته است. حتي در مورد كشورهاي صنعتي نيز بايد اشاره كرد كه معادلات سياسي – نظامي تعيين‌كننده در دهه‌هاي گذشته تا حدودي رنگ اقتصادي به خود گرفته است. بلوك‌بندي‌هاي سياسي گذشته، به تدريج جاي خود را به بلوك‌بندي‌هاي جديد اقتصادي مي‌‌سپارد. تلاش كشورهاي اروپايي جهت ايجاد وحدت اقتصادي آن هم تا حدي كه يك پول مشترك اروپايي به جريان گذاشته مي‌شود و پيمان "نفتا" در آمريكاي شمالي بر نقش تعيين‌كننده نسبي معاملات اقتصادي در عصر جديد تاكيد مي‌كند. تحول در روند سازمان تجارت جهاني(WTO)، كشمكش‌هاي تجاري و اقتصادي بين آمريكا و ژاپن علامت جديدي از تحولات بين‌المللي است كه در گذشته‌اي نه چندان دور بيشتر بر معاملات و موازنه‌هاي سياسي استوار مي‌گشت.

اكثر كشورهاي جهان سوم داراي اقتصادي تك‌محصولي (يا تك‌پايه‌اي) هستند. به عنوان نمونه كشورهاي خاورميانه متكي به نفت هستند و يا كشورهاي شيلي و كوبا وابسته به مس و نيشكر هستند و كشور ما نيز داراي اقتصادي تك‌محصولي بوده و وابسته به نفت است. بنابراين با نوسان قيمت نفت تمام بخش‌هاي اقتصادي و اجتماعي متاثر مي‌شوند. وابستگي به قيمت نفت از سه مجرا بر اقتصاد كشور تاثير مي‌گذارد.

1- بودجه كشور

2- تراز پرداخت‌هاي خارجي

3- برنامه‌ريزي‌هاي توسعه اقتصادي – اجتماعي

چون ارزش افزوده صادرات غيرنفتي كم مي‌باشد، بودجه كشور مطابق پيش‌بيني درآمدهاي ارزي از محل فروش نفت بسته مي‌شود. به همين دليل بودجه كشور ما به درآمدهاي حاصل از فروش نفت وابسته است. از طرف ديگر مقدار قابل توجهي از درآمد ارزي كشور صرف وادرات كالا مي‌شود. پس زماني تراز پرداخت‌هاي خارجي مثبت خواهد شد كه درآمدهاي ارزي از هزينه‌هاي ارزي، بيشتر باشد. هزينه‌هاي ارزي كه داراي مقداري تقريباً ثابت و مشخص است، در حالي كه درآمدهاي ارزي ما با نوسان قيمت نفت نوسان مي‌يابد. بنابراين كاهش قيمت نفت بر بخش‌هاي مختلف اثر شديدي وارد مي‌سازد.



نقش انرژي در تامين امنيت ملي

حفظ و صيانت و همچنين تداوم جريان انرژي براي ادامه برنامه‌هاي توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور امري لازم و ضروري است. به بيان ديگر امنيت ملي در تعاريف جديد آن وابستگي تام به ميزان توسعه اقتصادي و اجتماعي جوامع دارد و انرژي نقش تعيين كننده در حفظ و تحقق توسعه اقتصادي و اجنماعي هر كشور دارد. روش هاي مختلفي جهت تضمين تداوم انرژي وجود دارد كه از آن ميان مي‌توان به روش هاي زير اشاره نمود.



الف) تغيير الگوي مصرف انرژي

يكي از مشكلات كشور ما ساختار بد الگوي مصرف انرژي است. در سال 1381، درحدود 40 درصد كل انرژي مصرفي در بخش خانگي و تجاري بوده است و مصرف بخش صنعت كشور تنها درحدود 25 درصد كل مصرف انرژي بوده است. در حالي كه در كشورهاي صنعتي مصرف بخش صنعت خيلي بيشتر از مصرف بخش خانگي است.

در اين ميان به دليل افزايش روزافزون مصرف نهاده‌هاي انرژي و به تبع آن نياز به احداث واحدهاي پالايشگاهي و نيروگاهي بيشتر از يك سو و استفاده نامساعد از منابع جنگل جهت برآورد تقاضاي انرژي در بخش روستايي از سوي ديگر، آلودگي آبهاي سطحي و زيرزميني، رودخانه‌ها و سواحل، آلودگي هوا و تخريب جنگل را به دنباي داشته است بطوري‌كه مشكل آلودگي هوا هم اكنون در شهرهاي بزرگ كشور از مسائل مهمي است كه هزينه‌هاي مستقيم آن، خود مبالغ هنگفتي از بودجه كشور را به خود اختصاص داده است. لذا با توجه به موارد مذكور و فشار كنوانسيون‌هاي جهاني زيست‌محيطي نظير كنوانسيون تغيير آب و هوا كه بر كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي تأكيد دارد بدليل محدوديت منابع انرژي و حفظ آن براي نسل‌هاي آتي و نيز شدت بالاي مصرف حامل‌هاي انرژي در كشور و رشد روزافزون آن و مشكلات زيست‌محيطي ناشي از آن، تغيير الگوي مصرف و كاهش مصرف انرژي در بخش‌هاي خانگي و افزايش آن در بخش صنعت، مي‌تواند باعث استفاده بهينه انرژي جهت توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور گردد.



ب‌) افزايش بهره‌وري انرژي

يكي از راه‌هاي بهبود وضعيت انرژي، استفاده بهينه از اين عنصر كمياب است. همانگونه كه جهان صنعتي در برخورد با كمبود منابع انرژي اين روش را در پيش گرفته است. زيرا اگر مصرف انرژي بر اساس روال فعلي خود پيش رود مطمئناً طي چند سال آينده كشور با كمبود انرژي مواجه خواهد شد. بنابراين چاره‌اي جز افزايش استفاده از انرژي حاصل از منابع كمياب وجود ندارد و بايستي حتي‌المقدور بسوي افزايش بهره‌وري انرژي حركت كرد. البته در كشور ما بيشتر از مشكل كمبود ذخاير، مشكل استخراج و بهره‌برداري از منابع وجود دارد، چون سقف توليد ما تقريباً مشخص است. در حالي كه با افزايش جمعيت مصرف افزايش مي‌يابد. بنابراين بايستي از انرژي موجود بهترين استفاده به عمل آيد.



ج) استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير و نو

انرژي‌هاي تجديد‌پذير يك منبع انرژي تمام نشدني، رايگان و قابل دسترس، دوستدار محيط‌زيست و قابل دسترس در اغلب نقاط مي‌باشد. به عنوان مثال خورشيد به تنهايي هر روز 20 برابر كل انرژي مصرفي جهان، به كره زمين انرژي مي‌دهد، و از اين همه انرژي فقط يك درصد آن به وسيله گياهان جذب و استفاده مي‌شود. در اين ميان وضع جغرافيايي و تابش 2360 تا 3330 ساعت آفتاب در طول سال، كشور ما را تبديل به يكي از پرآفتاب‌ترين كشورها نموده است. بطوري كه خورشيد در هر سال 250 روز به كشورمان انرژي مي‌بخشد. اين مقدار معادل با 8/4 ميليارد بشكه نفت خام و در واقع برابر با 6 ميليون بشكه نفت در روز است. يعني معادل حداكثر توان توليد نفت كه كشورمان تا كنون داشته است.

امروزه سعي در استفاده از انرژي‌هاي جديد ديگر از قبيل: انرژي باد، انرژي زمين‌گرمايي، انرژي بيومس و انرژي هيدروژن وجود دارد. كشور ما نيز داراي منابع بسيار خوب و غيرآلوده كننده محيط‌زيست است كه هر كدام از آنها مي‌تواند مقادير بسيار زيادي انرژي نصيب ما نمايد. مثلاً در بعضي از نقاط كشور،‌ باد تقريباً به طور دائمي مي‌وزد كه از آن جمله مي‌توان به منجيل، ديزباد نيشابور و زابل زاهدان اشاره نمود،‌ كه نياز به بررسي دقيق آماري براي بدست آوردن نتايج قطعي و ميزان پتانسيل دارد. البته در مناطقي از كشورمان مثل ديزباد و منجيل اقداماتي جهت بهره‌برداري از اين منبع انرژي صورت گرفته است. همچنين انرژي زمين‌گرمايي نيز به عنوان يك انرژي پاك و تجديدپذير در بسياري از نقاط جهان و در كاربردهاي مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در حال حاضر بيشترين ميزان توليد برق توسط منابع زمين‌گرمايي متعلق به ايالات‌متحده امريكا با 2817 مگاوات (معادل 6/43 درصد كل ظرفيت نصب شده جهاني) است. بعد از آن،‌ كشورهاي فيليپين، مكزيك، ايتاليا، ژاپن و نيوزلند قرار دارند كه در مجموع 1/46 درصد كل ظرفيت الكتريكي انرژي زمين‌گرمايي جهان را به خود اختصاص داده‌اند. كشور ما نيز روي كمربند فعال زمين گرمايي قرار دارد. در كوه‌هايي مثل سبلان، سهند، دماوند و در مناطقي مثل خوي، ماكو و جاهاي ديگر كه داراي چشمه‌هاي آب گرم مي‌باشند، نشانه‌هايي از وجود انرژي ژئوترمال در كشورمان وجود دارد.

بنابر اين انرژي‌هاي تجديدپذير مي‌توانند به عنوان منابع جديد انرژي تلقي شوند كه ضمن توليد انرژي در مقادير متفاوت و پر كردن خلاء‌هاي موجود انرژي فسيلي در كشور مانند مناطق دورافتاده و حساس، باعث حفظ و صيانت از منابع فسيلي كشور گردند.

از:mkhorasani.blogfa.com

قصد دارم به اصول کلی نیرو گاه بپردازم:(تبدیل انرژی)

جنگ انرژی

در عصري كه انر‍‍ژي رو به زوال است و جمعيت انسانها رو به افزايش، نياز بشر به انرژي بيشتر شده و از طرق مختلف و متفاوت به دنبال به دست آوردن اين منبع حيات است. به روشني مي توان بيان كرد ، دولت مردان و سياستمداران و اقتصاد دانان به دنبال منابع انرژي هستند. نفت ، آب شيرين ، معادن ذغال سنگ و غيره و بالاخره مواد غذايي كه از تمام موارد فوق مهمتر و حياتي تر است ، جزء اين منابع هستند. نياز به غذا را مي توان به سوخت اتومبيلي تشبيه كرد كه در حركت و عمل اتومبيل نقش مهمي را ايفا مي كند. انسان غذا مي خورد تا از طبيعت انرژي گرفته و اين انرژي را صرف كار كردن ،‌راه رفتن ، حرف زدن و فكر كردن كند. 
حال سوالي كه مطرح است ، با توجه به اهميت مواد غذايي و تامين منابع انرژي و همچنين رشد فزآينده جمعيت ،‌چگونه مي توان انسان فردا را سيراب كرد در صورتي كه منابع موجود جوابگوي نسل فردا نيست!؟
جنگ فردا ، جنگ كشور گشايي نيست. مسئله اصلي مسئله تامين منابع انرژي است. انرژي بيشتر ،‌ دوام و بقاء بيشتر.
در اينجا ميتوان به نقش و اهميت فعاليتهاي بيوتكنولوژي پي برد. بيوتكنولوژي تلفيق فن آوري با علوم زيستي است. هنگامي كه ابعاد زمين ثابت ،‌تعداد گياهان ثابت و از طرفي مواجه مي شويم با افزايش جمعيت ، تنها كاري كه مي شودانجام داد اينست كه از امكانات موجود بهره جسته و محصولات را بيشتر و كيفيت آنها را بالا برد. استفاده از علوم بيوتكنولوژي راهگشاي مشكلات است.
بيوتكنولوژي به ما كمك مي كند كه نياز به انرژي را براي نسلهاي آينده تضمين كرده و از اين نظر كشور به توسعه اقتصادي برسد.
در دنياي كنوني كه دولتها برآن هستند كه از راههايي به قدرت برسند ديگر استفاده از ابزارهاي تخريبي و جنگ افزار صلاح نيست . امروزه توسعه ، ديگر توسعه سر زمين يا مرز نيست ! توسعه امروز ، توسعه اقتصادي است. اگر عزم ايستادن و سربلندي را داريم بايد توليد ناخالص داخلي را از كشورهاي ديگر بيشتر نموده و به توسعه اقتصادي برسيم.
يكي از اين ابزارها كه به اقتصاد مملكت كمك مي كند احياء بخش كشاورزي و دامداري است. بايستي بخش كشاورزي و دامداري را با بكارگيري علوم روز دنيا و روشهاي صنعتي توسعه داد و نه از روشهاي سنتي زيرا اين نياز واقعي مردم است. توليد در حدي باشد كه به عرصه صادرات دست پيدا كنيم و گوي و ميدان را در تصاحب خود در آوريم.
البته فعاليتهاي بيوتكنولوژي منحصر به بخش كشاورزي و دامي نمي شود بلكه در زمينه انساني ، توليد هورمونها و گسترش توليد سلولهاي بنيادي را مي توان مثال زد. سلولهاي بنيادي مي تواند جايگزين مناسبي براي پزشكي فردا باشد.
در حال حاضر بخش كشاورزي و دامداري ما مريض است. دولت محترم با حمايت از ايده ها و آينده نگري مي تواند اين بخش مهم و حياتي را با توجه به استاندارد ها و اصول صحيح بيوتكنولوژي احياء نمايد.
در دنياي كنوني كه همه چيز در حال گسترش و پيشرفت است ، ما هم بر آن باشيم كه از علوم جديد در حفظ بقاء خود بهره جسته و از علوم مطرح همچون بيوتكنولوژي در بخش كشاورزي ،‌ دامي و انساني استفاده هاي لازم را برده تا به خود كفايي برسيم.
بيوتكنولوژي به عنوان يك تكنولوژي نوين با قابليتهاي رشد بسيار بالا ست كه نبايد از اين مهم غافل شويم. بدون شك پيشرفت كشور خواست جامعه و مردم است و شرايط كنوني ايران با نيم قرن پيش كاملا متفاوت .

از:alborznews.net

براي نخستين بار در کشور; رشته مهندسي مکانيک (انرژي) در واحد علوم و تحقيقات راه اندازي مي شود

رشته کارشناسي مهندسي مکانيک گرايش انرژي با حمايت سازمان بهينه سازي مصرف سوخت از مهر ماه سال آينده در دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات دائر مي شود. دکتر مجيد عباس پور، رييس دانشکده محيط زيست و انرژي واحد علوم و تحقيقات، گفت:رشته کارشناسي مهندسي مکانيک گرايش انرژي با هدف تربيت نيروهاي متخصص و کارآمد در زمينه بهره وري انرژي در بخش هاي مختلف ساختمان و حمل و نقل با همکاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات و سازمان بهينه سازي مصرف سوخت کشور طراحي شد. وي افزود: پذيرش دانشجو از طريق آزمون سراسري دانشگاه آزاد اسلامي از بين داوطلبان گروه علوم رياضي و فني با ضرايب دروس رشته مهندسي مکانيک دانشجو صورت مي گيرد. قائم مقام رياست واحد علوم و تحقيقات خاطر نشان کرد: اين رشته که حدود 75 درصد واحد درسي رشته مهندسي مکانيک گرايش سيالات را تحت پوشش قرار داده، با ارائه درس هاي کاربردي و آزمايشگاهي سعي در توانمند کردن فارغ التحصيلان خود در عرصه بهينه سازي انرژي دارد.عباس پور تصريح کرد: فارغ التحصيلان اين دوره ضمن آشنايي با مباحث تخصصي انرژي در زمينه هايي چون مميزي انرژي مديريت برنامه ريزي استراتژيک انرژي و انرژي هاي تجديد پذير (خورشيدي، بادي، زمين گرمائي و ...) قابليت هايي در زمينه NG.C و مديريت انرژي کسب خواهند کر. مشاور رييس دانشگاه آزاد اسلامي گفت: برنامه درسي رشته مهندسي مکانيک (انرژي) به نحوي طراحي شده که فارغ التحصيلان اين رشته امکان جذب در صنايع نفت و گاز و صنايع مرتبط با انرژي کشور را دارا باشند. وي افزود: فرصت ادامه تحصيل رشته مذکور در کشور در مقاطع کارشناسي ارشد و دکترا در دانشگاه هاي سراسري و آزاد وجود دارد. رييس دانشکده محيط زيست و انرژي گفت: تنوع گرايش هاي مقطع کارشناسي ارشد رشته انرژي هم اکنون در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقات قرار دارد.

انرژی

مهندسی مکانیک- انرژی

جذب انرژی خورشید در فضا و انتقال آن به زمین

جذب انرژی خورشیدی در فضا و انتقال بی‌سیم آن به زمین و تبدیل آن به الکتریسیته؟ برای من هم اول باور کردن‌اش مشکل بود. اما انرژی خورشیدی فضایی (Space-based solar power) موضوعی کاملا جدی است و یکی از منابع انرژی بازگشت‌پذیر مهمی است که در دراز مدت به آن فکر می‌شود.

بخش بزرگی از انرژی تابشی خورشید در جو مستهلک/منعکس/جذب می‌شود (انرژی خورشیدی موجود در خارج از جو زمین حدود 8 تا 10 برابر بیشتر از سطح زمین است). اما سلول‌های خورشیدی مستقر در فضا می‌توانند این انرژی را بهتر دریافت کنند و بعد به صورت امواجی که در جو کمتر مستهلک می‌شوند به زمین ارسال کنند.

ایده‌ی کار این‌طور است که آینه‌هایی در فضا نصب می‌شود که انرژی خورشید را بدون مزاحمت جو، جذب ‌کنند. بعد آن‌را روی سلول‌های خورشیدی که در فضا نصب شده می‌تابانند و انرژی تولید شده به صورت امواج مایکروویو به سمت زمین تابیده می‌شود و ایستگاه زمینی انرژی دریافتی را به الکتریسیته تبدیل می‌کند. مجموعه‌ی آینه و سلول‌خورشیدی فضایی را «ماهواره‌ی انرژی خورشیدی» (solar power satellite) می‌گویند.



انتقال بی‌سیم انرژی، فن/دانش شناخته شده‌ای است. منتها پیچیدگی موضوع این‌است که باید انرژی را به صورت بی‌سیم به مسافت‌ دور ارسال کرد یعنی انتقال بی‌سیم و دوربرد انرژی خورشیدی (long-distance, solar-powered wireless power transmission). این کار هم در عمل بین دو جزیره‌ در هاوایی به فاصله‌ی 148 کیلومتر که تقریبا معادل فاصله‌ای است که انرژی باید از مرزهای فضا تا زمین طی کند آزمایش شده است.

این خبر زیاد جدید نیست. اما همین یکی دو روز پیش موضوع جدی‌تر شده و قرار است یک نسخه‌ی 200 مگاواتی آن در کالیفرنیا اجرا شود. کلی هیجان‌زده هستم!
از: http://bamdadi.com/2009/04/22/space-solar-power-technology
Group name: Mechanic_sr
Group home page: http://groups.yahoo.com/group/Mechanic_sr
Group email: Mechanic_sr@yahoogroups.com
این کروه مهندسی مکانیک دانشگاه امیدوارم همه عضو بشن

دروس رشته مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی

این دروس تخصصی رشته مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی می باشد و دروس عمومی و پایه مانند سایر گرایش های رشته مکانیک می باشد.
1- اقتصاد عمومی یک
2-   اقتصاد عمومی دو
3-  تحقیق در عملیات
4- برنامه ریزی استراتژیک انرژی
5- مدیریت انرژی
6- انرژی های تجدید پذیر
7- مبانی مدل سازی انرژی در ساختمان، حمل و نقل و صنعت
8- بهینه سازی سوخت و احتراق
9- حرارت مرکزی و تهویه مطبوع
10- تهویه مطبوع با رویکرد ترک بهینه اقلیمی
11- انتقال جرم
12- مدیریت انرژی در صنایع
13- صرفه جویی انرژی در ساختمان ها 
14- انرژی و محیط زیست
دروس آزمایشگاهی
آزماشگاه شبیه سازی و برچسب انرژی
کارگاه CNG 
آزماشگاه ممیزی انرژی
فعلا نتایج کنکور آزاد نیومده ولی پیشاپیش کسایی که  این رشته قبول میشن نترسن خیلی رشته آینده داریه و تو ایران واقعا تکه 

انرژی

انرژی (از واژه یونانی ἐνεργός به معنی فعالیت) یا کارمایه، در فیزیک و دیگر علوم، یک کمیت بنیادین فیزیکی است. در کتاب‌های درسی فیزیک انرژی را به صورت توانایی انجام کار تعریف می‌کنند. تا به امروز گونه‌های متفاوتی از انرژی شناخته شده که با توجه به نحوهٔ آزادسازی و تاثیر گذاری به دسته‌های متفاوتی طبقه‌بندی می‌شوند از آن جمله می‌توان انرژی جنبشی، انرژی پتانسیل، انرژی گرمایی، انرژی الکترومغناطیسی، انرژی شیمیایی و انرژی هسته‌ای را نام برد.

طبق نظریهٔ نسبیت مجموع"جرم و انرژی" پایدار و تغییر ناپذیر است (و آن را قانون بقای جرم و انرژی نامند)؛ بدین معنا که انرژی از شکلی به شکل دیگر و یا به جرم تبدیل شود ولی هرگز تولید یا نابود نمی‌شود. بر طبق تئوری نور بقای جرم و انرژی پیامدی از این اصل است که قوانین فیزیکی در طول زمان بدون تغییر باقی می‌نامند. انرژی هر جسم (طبق نسبیت خاص) جنبش ذرات بنیادی آن جسم است و مقدار آن از معادله معروف اینشتاین بدست میآید (باید توجه کرد که این معادله تنها انرژی موجود ذرات را بدست می‌دهد و نه دیگر گونه‌های انرژی (مانند جنبشی یا پتانسیل).