احداث پارک خورشیدی در سایت طالقان (مهندسی مکانیک انرژی)

تاریخ شروع : 1383
پیش بینی تاریخ پایان : 1388
محل اجراء : طالقان
 
اهداف پروژه :
-         بهبود ارتقاء تکنولوژیهای موجود از طریق بهینه سازی و طراحی اجزاء
-         نمایش کارکرد انواع سیستمهای خورشیدی در یک مکان
-         برآورد عملی قیمت تمام شده ساخت اجزاء و تلاش در جهت کاهش هزینه های تجاری
-         انجام آزمایش ، تست و آزمون نمونه های ساخته شده و مقایسه کارایی آنها
-         ایجاد توانمندی برای طراحی و ساخت سیستمهای خورشیدی در کشور
-         توسعه تحقیقات کاربردی در خصوص سیستمهای خورشیدی
 
شرح پروژه :
تکنولوژیهای حرارتی خورشیدی به دو دسته نیروگاهی و غیر نیروگاهی تقسیم می شوند و دارای گستره وسیعی از سیستمها می باشند . با عنایت به اینکه این فناوری ها هنوز به بلوغ کامل نرسیده اند، فعالیت در خصوص تحقیقات کاربردی روی این سیستمها در نقاط مختلف دنیا بطور جدی دنبال می شود لذا با ورود ایران به عرصه استفاده از سیستمهای خورشیدی در بخش نیروگاهی و غیر نیروگاهی ، ایجاد مکانی متمرکز جهت نصب نمونه سیستمهای غیر نیروگاهی خورشیدی ، تست و آزمون این سیستمها ضروری به نظر میرسد . پروژه خرید تجهیزات به منظور انجام تحقیقات حرارتی خورشیدی اجرا می شود و نمونه هائی که لازم است ساخته شوند مشخص شده و بصورت کامل از ابتدا طراحی می شوند پس از طراحی و آنالیز طرح اولیه، سیستم ساخته شده و در پارک خورشیدی نصب می گردد مرحله بعدی انجام آزمون و تست دستگاه می باشد پس از آن در صورت نیاز اصلاحات انجام شده و مراحل تست تکرار می شود . همچنین برخی تجهیزات که از طرف دیگر سازنده ها ساخته شده اند ممکن است بصورت کامل فقط نصب گردند و در صورت نیاز تست شوند.
 
خلاصه اقدامات تا کنون :
الف- کلکتور خورشیدی فرنل :
·          طراحی ، تهیه ، ساخت و نصب کلکتور فرنل
ب- کلکتور سهموی خطی :
·          بازسازی و نصب و راه اندازی کلکتور سهموی خطی
·          طراحی مجدد و ساخت سیستم حرکتی جدید کلکتور
·          طراحی و باز سازی بخشی از آینه های کلکتور
ج- دیش سهموی :
·          طراحی ، تهیه ، ساخت ، نصب و راه اندازی دیش سهموی
د- هلیوستات خورشیدی :
·          طراحی ، تهیه ، ساخت ، نصب و راه اندازی هلیوستات خورشیدی
ن- خشک کن خورشیدی :
·          طراحی ، تهیه ، ساخت ، نصب و راه اندازی خشک کن
و- آبگرمکن لوله گرمایی :
·          طراحی ، تهیه ، ساخت ، نصب و راه اندازی آبگرمکن لوله گرمایی
ه- اجاق خورشیدی :
·          طراحی ، تهیه ، ساخت ، نصب و راه اندازی اجاق خورشیدی
ی- اتاق کنترل :
·          طراحی و ساخت سیستم های داخلی اتاق کنترل
·          طراحی و تهیه و نصب بخشی از تابلوهای کنترلی و مانیتورینگ و نرم افزارهای کنترلی
از:سازمان انرژی های نو ایران

همه چیز در مورد پیزو

اثر پیزو الکتریک ، قابلیت بعضی مواد است برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی و تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی. تولید اختلاف پتانسیل الکتریکی در برخی بلورهای نارسانا مثل کوارتز تحت کشش یا فشار. علامت پتانسیلهای دو وجه بلور در دو حالت فشردگی یا کشیدگی معکوس هم ارزند و هر چه میزان فشار کشش بیشتر باشد، اختلاف پتانسیل تولید شده بیشتر است. اثر معکوس پیزو الکتریک نیز در این معنی تغییر شکل آنها بر اثر اعمال اختلاف پتانسیل الکتریکی بین دو وجه روبروی آنهاست. اگر دو وجه روبرویی در یک هر یک از این بلورها را به اختلاف پتانسیل متناوب الکترکی وصل کنیم، تغییر شکل متناوبی در آن رخ می‌دهد و به ارتعاش در می‌آید.

سیر تحولی و رشد
اثر پیزوالکترکی چنانچه گفته شد توانایی برخی مواد می‌باشد که برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی و تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است، این اثر را برادران کوری ، پی‌یر و ژاک کوری ، در دهه 1880 کشف کردند. موادی که این پدیده را از خود بروز می‌دهند مواد پیزو الکترکی نامیده می‌شوند. اثر پیزوالکترکی در انواع بسیاری از مواد از جمله تک بلورها ، سرامیکها ، بسپارها و مواد مرکب دیده می‌شوند. فعالیت پیزوالکتریکی در اکسیدهای نسوز بس بلور در تیتانیوم باریوم (BT) کشف شد و در دهه 1950 اثرهای پیزوالکتریکی درمحلول جامد تیتانات زیرکونات سرب (PbT) کشف شد.

اثر مستقیم و معکوس پیزو الکتریک
وقتی ماده‌ای پیزو الکترکی تحت تأثیر مکانیکی (به صورت انبساط یا انقباض) قرار می‌گیرد، مقداری بار الکتریکی در سطح آن ظاهر می‌شود. این بار به تولید میدان الکتریکی و پتانسیل متناظر با آن می‌انجامد. برعکس ، در پی اعمال میدانی الکتریکی ، با مقادیر گرانش مکانیکی روبرو می‌شویم. اثر اول به اثر سیستم و اثر دوم به اثر معکوس موسوم است. جهت گیری (قطعیت) و مقادیر بار و پتانسیل ایجاد شده اثر مستقیم ، به جهت و بزرگی نیروی اعمال شده نیست به بعضی جهتهای بلور شناختی ماده بستگی دارد.
وقتی نیروی مکانیکی ناپدید می‌شود، بار تولید شده نیز از بین می‌رود و وقتی جهت کرنش وارونه شود قطبیت نیز وارونه می‌شود. بدین ترتیب در پاسخ به کرنش نوسان کننده با ولتاژی نوسانی روبرو می‌شویم که جهت و اندازه کرنشی ایجاد شده از طریق اثر معکوس نیز بستگی به جهت و اندازه میدان الکترکی اعمال شده دارد. شدت اثرهای مستقیم و معکوس در هر ماده‌ای با ثابت پیزوالکتریکی آن d مشخص می‌شود. نسخه دیگر شدت این اثر برای هر ماده ، ثابت جفت شدگی الکترومکانیکی k است. مربع این ثابت برابر است با کسری از انرژی مکانیکی که می‌تواند به انرژی الکتریکی تبدیل شود، یا نسبت انرژِی الکتریکی به انرژی مکانیکی.


کاربرد اثر مستقیم پیزو الکتریک
اثر مستقیم در وسایل راه اندازی و اثر غیر مستقیم در دریاچه‌ها مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. به عنوان مثال ، از مواد پیزو الکتریک برای تولید و آشکارسازی امواج صوتی در هوا (در بلندگوها ، میکروفونها) یا در آب استفاده می‌شود. در سونارها ، ماهی یابها و عمق یابها از تأخیر زمانی بین تولید تپ صوتی در دریافت علامت باز تابیده آنرا برای اندازه گیری فاصله تا جسم ورود استفاده می‌کنند. این روش همچنین با استفاده از امواج فراصوتی با بسامدهای زیاد (بیشتر از 20KHz) در تصویرگیری پزشکی و بررسی غیر تخریبی مواد در تشخیص شکستگیهای و نقصهای داخلی نیز بکار می‌رود.


کاربرد امواج فراصوتی در مواد پیزو الکتریک
به علت تضعیف اندک امواج فراصوتی در بیشتر مواد جامدات و مایعات ، می‌توان از این امواج برای کاوش در اعماق بسیاری از مواد استفاده کرد. از امواج فراصوتی برای تمییز کردن و صیقل دادن نیز بهره گیری می‌شود. از تشدید بلورهای پیزو الکتریک در حال ارتعاش ، برای کنترل دقیق بسامد در رادیوها و ساعتها هم استفاده می‌شود. امواج فراصوتی سطحی در مواد پیزوالکتریک را در پردازنده‌های سیگنال قیاسی ، مانند صافیهای نوار گذار و صافیهای تراکم تپ ، بکار می‌گیرند. مواد پیزو الکتریک ، همچنین در شتاب سنجها و وسایل استقرار دقیق مولدهای شب در فندکهای اجاق گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند.


ارتباط اثر پیزو الکتریک با ساختار مولکولی مواد
اثر پیزو الکتریک با ساختار مواد ارتباط دارد. وقتی مرکز بارهای مثبت ماده اندکی از مرکز بارهای منفی فاصله بگیرد، یک دو قطبی حاصل می‌شود، این پدیده در موادی رخ می‌دهد که ساختار بلوری آنها نامتقارن است. در بعضی مواد با گشتاور دو قطبی دائمی روبرو می‌شویم که نتیجه‌ای از عدم تقارن ذاتی در ساختار بلوری است. ولی در مواد دیگر برای ایجاد گشتاور دو قطبی باید کرنشی مکانیکی پدید آورد. از سی و دو بلور ، بیست و یک عدد از آنها فاقد مرکز تقارنند. بیست عدد از آنها خاصیت پیزو الکتریسیته از خود بروز می‌دهند. ده تای دیگر برای نشان دادن گشتاور دو قطبی نیاز به کرنش مکانیکی دارند. وقتی فاصله بین بارهای مثبت و منفی بر اثر کرنش مکانیکی نغییر کند میدان الکتریکی ناشی از دو قطبی تغییر می‌کند و بار روی الکترود تغییر می‌کند. این فاصله را همچنین می‌توان با اعمال میدان الکتریکی تغییر داد که به پیدایش کرنشی مکانیکی منجر می‌شود.


وابستگی مواد پیزوالکتریک به دما
موادی که گشتاور دو قطبی دائمی دارند اثرات پیزو الکتریک (پیدایش بارا لکتریکی بر اثر گرمایش یکنواخت) و فرو الکتریک (تغییر جهت دو قطبی بر اثر میدان الکتریکی) نیز از خود بروز می‌دهند. چون گشتاور دو قطبی دائمی ممکن است حداقل دو جهت داشته باشد واکنشهای داخلی با ترکیب این جهت گیری متفاوت ممکن است به حداقل برسد. معمولا حوزه‌هایی (ناحیه‌هایی که در آنها تمام دو قطبیها در جهت خاصی سمتگیری می‌کنند) با جهت گیریهای دو قطبی متفاوت تشکیل خواهند شد. موادی که گشتاور دو قطبی دائمی دارند معمولا در دماهایی به ساختار تقارنی بالاتر که فاقد گشتاور دو قطبی دائمی است گذر می‌کنند. این دما را نقطه کوری می‌نامند، وقتی دما به طرف نقطه کوری افزایش می‌یابد، به شدت اثر پیزو الکتریک می‌یابد.


وجود اثر پیزو الکتریک در تک بلور
اثر پیزو الکتریک در انواع بسیاری از مواد ، از جمله تک بلورها ، سرامیکها ، بسپارها و مواد مرکب دیده می‌شود. کوارتز یکی از متداولترین مواد پیزو الکتریک تک بلور است و پایداری دمایی بسیار خوبی دارد. ثابت پیزو الکتریک آن d = 2.3X10-12 و ثابت جفت شدگی آن k = 0 , 1 است. سال 1958 ، شاهد ظهور فرآیندی صنعتی برای ساختن بلورهای کوارتز بود. در موادی که تک بلور هستند، گشتاورهای دو قطبی که به جهتهای بلوری وابسته‌اند جهات مشخصی دارند.

تغییر بسامد نور خورشید(مهندسی مکانیک انرژی)

محققان آلماني توانسته اند بسامد نور خورشيد را تغيير دهند.فرايند تغيير به سمت بالا (up-conversion) در گذشته هم براي نور ليزر انجام مي شد اما اين محققان براي اولين بار توانستند اين فرايند را بر روي نور خورشيد انجام دهند. همانطور که مي دانيد تغيير بسامد نور توسط برخي مواد طبيعي فلورسانس قابل انجام است در اين مواد فرايند تغيير به سمت پايين (down-conversion) رخ مي دهد به اين معني که نوري با بسامد بالاتر به ماده فلورسانس برخورد ميکند و در نهايت نور خروجي از ماده بسامد پايين تري از نور اوليه دارد. در فرايند تغيير به سمت بالا بايد انرژي فوتونها با يکديگر جمع شود به اين معني که دو فوتون با انرژي کم در يک زمان بايد جذب يک اتم شوند تا باعث گسيل يک فوتون با انرژي بالاتر شود. از آنجا که اين جذب دوگانه بايد در يک زمان اتفاق بيافتد، بنابراين براي ايجاد چنين فرايندي چگالي بالايي از فوتونها مورد نياز است و تنها چشمه اي که چگالي مورد نياز براي اين فرايند را فراهم مي آورد ليزرها هستند.

با اين حال، محققان آلماني اخيراً فرايند تغيير به سمت بالا را براي چشمه نور خورشيد نيز به کار برده اند و از آنجا که سلول هاي خورشيدي (solar cell) تنها به بخشي از طيف نور خورشيد حساسند، به اين وسيله ميتوان گستره جذب اين سلولها را افزايش داده و بازده آنها را بالا برد.

فرايند تغيير به سمت بالا براي شدت هاي کمتر از ليزر مثلاً نور خورشيد به اين صورت انجام شده است که به جاي جذب همزمان دو فوتون توسط يک اتم، محققان از دو اتم براي جذب دو فوتون و ذخيره انرژي آنها براي جمع شدن اين انرژي ها در زمان هاي بعدي استفاده کرده اند. اين روش همچنين به بالا بردن بازده فرايند تغيير به سمت بالا در ليزرها هم کمک مي کند به طوري که شدت ليزر تغيير به سمت بالا يافته، با اين روش تا 100 برابر افزايش مي يابد!

محققان در اين روش يک ماده جذب کننده سبز به نام سنسيتايزر (sensitizer) را با يک پليمر گسيلنده آبي در در يک محلول مخلوط کردند. سنسيتايزر مولکولي حلقوي شکل با هسته پالاديوم است که مي تواند انرژي فوتون جذب شده را در ترازهاي برانگيخته اي با طول عمر بالا به نام ترازهاي سه گانه (triplet) ذخيره کند.

اين ترازهاي سه گانه ي سنسيتايزر مي توانند انرژي خود را به مولکول هاي گسيلنده منتقل کنند و در نتيجه توليد ترازهاي سه گانه ي گسيلنده با طول عمر بيشتري مي کنند. انرژي در ترازهاي سه گانه به مدت حدود 5 ميلي ثانيه ذخيره مي شود که بسيار بيشتر از ترازهاي معمولي است. هنگامي که دو تا از ترازهاي سه گانه ي گسيلنده در محلول به يکديگر برخورد مي کنند يکي از اين سه گانه ها مي تواند انرژي آن ديگري را گرفته و الکترون برانگيخته شده ي خود را بار ديگر برانگيخته کند و در نهايت با پايين آمدن الکترون دو بار برانگيخته شده به تراز پايه، فوتوني با بسامد بالاتر توليد شود. به اين وسيله انرژي دو فوتون فرودي به وسيله ي يک واسطه جمع خواهد شد.

محققان حداکثر بازده اين روش را 1% بيان کرده اند (يعني يک فوتون آبي در نتيجه ي برخورد 100 فوتون سبز توليد مي شود) اين مقدار به نظر کوچک مي آيد ولي از آنجا که سلول هاي خورشيدي تنها به بخشي از طيف نور حساسند به اين وسيله مي توان از فوتون هاي غير قابل استفاده نيز در ذخيره ي انرژي خورشيدي استفاده کرد.

از:http://physics-dept.talif.sch.ir

تنگناهاي انرژي و ارزيابي پتانسيل انرژي خورشيدي در ايران



این لینک بسیار آموزنده و جالب است حتما ببینید!!!!!!





http://research.ui.ac.ir/mainpage/journals2/adabiat/adabiat30-1/M.R.KAVIYANI.pdf

(مهندسی مکانیک- انرژی) گسترش انرژی های نو بهترین راه ایجاد شغل

گسترش انرژی های نو بهترین راه ایجاد شغل
Creating New Jobs, Cutting Carbon Emissions, and Reducing Oil imports by Investing in Renewable Energy and Energy Efficiency

By Lester R. Brown

نوشته لستر براون
برگردان فرزانه ملکوتی

(ایجاد شغل های جدید، کاهش انتشار کربن و کاهش مصرف نفت ازطریق سرمایه گذاری درانرژی های تجدید پذیر و افزايش بهره وری انرژی )

درحالی که شرکت های مهم ایالات متحد آمریکا تقريبا هر روز بی کار شدن تعدادی ازکارکنان خود را اعلام می کنند، صنعت انرژی تجدید پذیر روز به روز افراد بیش تری را برای ساخت نیروگاه های بادی ، نصب دستگاه های خورشیدی درپشت بام ها و ساخت نیروگاه های حرارتی خورشیدی و زمین-گرمایی استخدام می کند. بازده شرکت های صنعتی كه تجهیزات لازم را برای اين تاسيسات توليد انر‍ژي ،‌ توليد مي كنند حدوداً سالی بیش از٣٠ درصد رشد می کند. این گونه سرمایه گذاری ها هم به ایجاد مشاغل جدید کمک می کند وهم مانع ازآن می شود که تغییر اقلیم مهار ناپذير شود.

درمیان منابع متعدد انرژی تجدید پذیر باد،آینده درخشان تری دارد. ایالات متحد آمریکا هم اکنون ۲۴هزار مگاوات انرژی بادی تولید می کند که معادل ۲۴ نیروگاه زغال سوزاست و ۸۳ نیروگاه بادی جدید با ۸ هزارمگاوات ظرفیت دراين كشور در دست احداث است. فراترازاین، نيروگاه هايي بادي با ظرفيت خيره كننده ۲۲٥ هزارمگاوات نيز، در مرحله طراحي هستند و در انتظار احداث شبکه ملی برق هستند تا تولید خود را شروع کنند.

درحال حاضر چهل كارخانه در ایالات متحدآمریکا به توليد اجزاي نيروگاه هاي بادي مشغولند. . هشت تا از آنها توربین بادی توليد مي كنند. بيست كارخانه برج های بادی و ۱۲ تای دیگرپره توربین ها را می سازند. به علاوه آن طور كه اخيرا اعلام شده تعداد خيلي بيش تري ازاین کارخانه ها در دست احداث هستند و يا در مرحله طراحي قرار دارند. هریک میلیارد دلارسرمایه گذاری درنیروگاه های بادی، ۳٣٥٠ شغل ایجاد می کند که تقریباً چهاربرابر۸۷٠ شغلی است که با همین مبلغ سرمایه گذاری درنیروگاه های زغال سوزایجاد می شود. درزمینه سلول های خورشیدی(فتوولتائیک) قابلیت رشد ایالات متحدآمریکا را مي توان در اين نكته مشاهده كرد كه اخيرا اين كشور از نصب تاسيسات خورشيدي در پشت بام هاي كوچك فراتر رفته و اين تاسيسات را در نيرو گاه هاي تجاري وسيعي به كار گرفته كه مساحت آنها چندين كيلو متر مربع است. درسال۲٠٠۷ ایالات متحد آمریکا، به زحمت ۲٠٠ مگاوات ظرفیت تولید برق خورشیدی ايجاد كرد که عمده آن از طريق نصب سلول هاي خورشيدي در پشت بام هابود. درسال ۲٠٠۸، شركت گاز و برق پاسیفیک که یکی ازبزرگ ترین شرکت های خدمات گازوبرق کالیفرنیاست،قراردادی را با دوشرکت برای تولید۸٠٠ مگاوات برق فتوولتائیک خورشیدی به امضاء رساند که بازده این نیروگاه ها دراوج قدرت برابربا یک راکتورهسته ای است.یک میلیارد دلارسرمایه گذاری درنصب و راه اندازي سلول های خورشیدی ،۱۴۸٠ شغل جدید ایجاد می کند.

درزمینه نیروگاه های حرارتی خورشیدی،یعنی نیروگاه هایی که ازآینه برای تمرکزنورخورشید و تولید بخاربرای به راه انداختن توربین استفاده می کنند نیز،شرایط رشد مشابهی دیده می شود. تاهمین اواخر،تنها یک نیروگاه ازاین نوع درایالات متحد آمریکا وجود داشت وآن نیروگاه ٣٥٠ مگاواتی SEGS درکالیفرنیا بود. هم اکنون هجده نیروگاه بزرگ تجاري ( پانزده تا درکالیفرنیا، دو تا درفلوریدا و يكي درآریزونا) با مجموع ظرفیت تولید ۴۱۶٠ مگاوات ، یعنی با ۱۲برابرافزایش، در دست احداث است. این نمونه یکی دیگراز فن آوری های کار- بر انرژی است که هر میلیارد دلارسرمایه گذاری برروی آن ۲۲۷٠ شغل ایجاد می کند. منحنی هزینه احداث این نوع نیروگاه ها شدیداً درحال سقوط است ودرنتیجه این نوع انرژی به سرعت به یکی ازبازیگران اصلی اقتصاد انرژی ایالات متحد آمریکا، تبدیل می شود.

حال انرژی زمین- گرمایی را درنظربگیرید. براي مدت بیست سال ایالات متحد آمریکا، تنها یک نیروگاه تولید انرژی زمین- گرمایی درمقیاس تجاری داشت که درکالیفرنیا واقع شده بود.اکنون به طورناگهانی وتقریبا ًیک شبه ۹۶ پروژه دیگرکه ظرفیت تولید بیش ترآنها درمحدوده ۱٠تا ۳٥٠ مگاوات است درایالت های غربی در دست انجام است. ما شاهد ظهور منبعي جدید و بسيار مهم برای تولید برق هستیم.

دو فن آوری جدید یعنی اتوموبیل های دو گانه سوزقابل اتصال به برق و توربین های بادی دارای طراحی پیشرفته ،زمینه را برای بنای اقتصاد کاملا ًجدید سوخت اتوموبیل آماده کرده است. در حالی که چهارتولیدکننده،قراراست اتوموبیل های دوگانه سوزقابل اتصال به برق خود را تا سال ۲٠۱٠ و۲٠۱۱ به بازارعرضه کنند ،برآوردهای اولیه از تعداد تولید رقم بالايي رانشان نمي دهد. آن چه اکنون به آن نیاز داریم برنامه ای ضربتی است ،تقریباً مشابه بسیجی که درزمان جنگ جهانی دوم صورت گرفت ، تا ازطریق آن بتوان ده ها میلیون اتوموبیل که عمدتاً با برق كار مي كنند ، برقي كه بخش عمده آن در نيرو گاه هاي بادي توليد شده و قيمت آن معادل بنزين كم تراز يك دلاردر هر گالن است ،‌ تولید کرد،‌ .خبرخوب این که اتوموبیل های دوگانه سوزقابل اتصال به برق ،به زیرساخت جدیدی نیازندارند.

راه دیگرایجاد شغل و صرفه جویی درانرژی سرمایه گذاری درحمل ونقل شهری،هم درراه آهن سبک وهم دراتوبوس هاست. و زمانی که این كار ، با خیابان های سازگار با دوچرخه سواري و سازگار با عبور عابران پیاده ترکیب شود خود هم سبب افزایش تحرک خواهد شد و هم واردات نفت راكاهش خواهد داد.

درمورد ایجاد شغل باید گفت که سرمایه گذاری در به روز كردن ساختمان ها هفت برابر همان مقدار سرمایه گذاری در نیروگاه های زغال سوز، شغل ایجاد می کند.یکی ازرهبران پیشگام این کارشهر هوستون است که قصد دارد تک تک ۲۷۱ ساختمان دولتی خود را بازسازی کند ودرنتیجه به طورهمزمان هم مصرف انرژی وهم هزینه های عملیاتی را کاهش دهد.همان طور که بیل وایت،شهردار هوستون، می گوید:”اين كار ازنظراقتصادی کاربا صرفه ای است.“ درکالیفرنیا،شرکت ادوب سیستم،که یک شرکت نرم افزاری است،دفاترمرکزی رو به گسترش خود را با هزینه 4/1 میلیون دلار بازسازی کرد که درنتیجه مصرف برق آن ۳٥ درصد و مصرف گاز طبیعی آن 41 درصد کاهش یافت. صرفه جویی حاصل درانرژی موجب شد كه مبلغ4/1 میلیون دلار سرمایه گذاری شده ظرف مدت ۱۴ ماه برگردد. (معمولاً زمان بازگشت سرمایه ای که صرف به روز سازي می شود ،نزدیک به ٥ سال است.)

بنای اقتصاد انرژی جدید ازدو طریق شغل ایجاد می کند.هم از طریق احداث نیروگاه های بادی و نوسازی ساختمان ها و هم به طورغیرمستقیم ازطریق خط تولید هايي که مثلاً قطعات توربین های بادی یا پنجره های مقاوم در برابر گرما و سرما را ،كه در نوسازي به كار مي روند، تولید می کنند .این سرمایه گذاری ها درخارج ازبخش انرژی نیز شغل ایجاد می کند. برای مثال،احداث نیروگاه بادی در یکی از بخش هاي دشت های بزرگ ايالات متحد درهمان محل مشاغلی محلی مانند رستوران داري و ساختمان سازي را به وجود می آورد.

نقش دولت ها دراین ابتکار عظیم ایجاد شغل ،این است که بودجه عمومی را به عنوان اهرمی برای تشویق سرمایه گذاری هرچه بیش تر بخش خصوصی به کاربرد.ما برآورد می کنیم که اگردولت طی 12 سال آینده ۱٠٠ میلیارد دلارازبودجه کشوری را به صورت راهبردی به این منظور به کار برد،موجبات ۴٠٠ میلیارد دلارسرمایه گذاری بخش خصوصی را دراین زمینه فراهم خواهد کرد. اگراین ٥٠٠ میلیارد دلار بطور مساوی بین توسعه انرژی های تجدید پذیر( باد- خورشید و زمین- گرمایی) و به سازی ساختمان ها توزیع شود واگربه ازای هردوشغلی که دربخش انرژی ایجاد می شود،یک شغل درخارج آن بخش ایجاد شود ،درمجموع به سرعت ۶٠٠ هزارشغل جدید ایجاد خواهد شد که تا سال ۲٠۲٠ برقرار خواهد بود.

علاوه بر نیاز کوتاه مدتی که برای یجاد مشاغل وجود دارد، پیش گیری از غیرقابل مهار شدن تغییر آب وهوا و تهدیدی که برای تمدن جهانی دربردارد نیز ضرورت همه جانبه دارد. اگر قرارباشد جهان بختی برا ی حفظ پوشش یخی گرینلند وحداقل یخچال های بزرگ تر هیمالیا و فلات تبت داشته باشد- یعنی یخچال هایی که ذوب یخ آنها رودخانه های اصلی آسیا و نظام های آبیاری این قاره را درخلال فصل خشک سال تغذیه می کند-درآن صورت انتشارکربن جهانی باید تا سال ۲٠۲٠ میلادی ۸٠ درصد کاهش یابد.برای ایالات متحد آمریکا ،این کاراحتمالا ًبه ٥٠٠ میلیارد دلارسرمایه گذاری دولتی برای بسیج دو تریلیون دلارسرمایه بخش خصوصی نیازخواهد داشت تا این که تا سال میلادی درمجموع 5/2 تریلیون دلار سرمایه گذاری درانرژی های تجدید شدنی و در زمینه کارایی انرژی صورت گیرد.این سطح از سرمایه گذاری سه میلیون شغل جدید ایجاد می کند که تا سال ۲٠۲٠،دوام خواهد داشت.

قدم دیگر ی که برای کمک به تسریع کاهش کربن می توان برداشت عبارت خواهد بود از منظور کردن هزینه های تغییراقلیم درقیمت سوخت های فسیلی خواه از طریق نظام فروش سهمیه کربن خواه ازطریق بازسازی مالیات ها.منظور ازبازسازی مالیات ها،افزایش مالیات برکربن و جبران آن از طریق کاهش مالیات بردرآمد است.هردوی این ها،موجب تغییرجهت سرمایه گذاری ها ازسوخت- های فسیلی به سوی افزایش کارایی و انرژی های تجدید شدنی خواهد شد.

یکی ازاشکالاتی که درسیاست کنونی ایالات متحد آمریکا وجود دارد ،عدم توانایی آن در تمدید دوره زمانی تخفیف مالیاتی تولید انرژی بادی برای بیش از یک سال است. وقت آن رسیده که تخفیف مالیاتی را تا سال ۲٠۱٥ گسترش دهیم تا برای سرمایه گذارهااطمینان لازم جهت سرمایه گذاری های طولانی مدت ،هم درتولید انرژی بادی وهم درخطوط انتقال ایجاد شود.

فراترازاین،در ایالات متحد یک شبکه ملی و نیرومند برق مورد نیازاست.چنین شبکه ای ،هم موجب مدیریت کاراتر ظرفیت تولید برق کشورمی شود وهم نواحی غنی ازباد، خورشید و انرژی زمین- گرمایی را با مراکز جمعیتی،مرتبط می سازد.

ازنظرتاریخی، به ندرت می توان مواردی راپیدا کرد که در آنها خطرات وتهدید های بسیار، راه حل مشترکی داشته باشد.اقداماتی که دراین جا توضیح داده شد، به طورهمزمان هم سبب کاهش انتشار کربن خواهد شد و هم واردات نفت را کاهش خواهد داد و هم میلیون ها شغل جدید ایجاد خواهد کرد.این یک موقعیت برنده- برنده- برنده است که نمی توانیم آن را نادیده بگیریم.
از:www.taravat-bahar.com

براي نخستين بار در کشور; رشته مهندسي مکانيک (انرژي) در واحد علوم و تحقيقات راه اندازي شد

رشته کارشناسي مهندسي مکانيک گرايش انرژي با حمايت سازمان بهينه سازي مصرف سوخت از مهر ماه سال 86 در دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات دائر شد. دکتر مجيد عباس پور، رييس دانشکده محيط زيست و انرژي واحد علوم و تحقيقات، گفت:رشته کارشناسي مهندسي مکانيک گرايش انرژي با هدف تربيت نيروهاي متخصص و کارآمد در زمينه بهره وري انرژي در بخش هاي مختلف ساختمان و حمل و نقل با همکاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات و سازمان بهينه سازي مصرف سوخت کشور طراحي شد. وي افزود: پذيرش دانشجو از طريق آزمون سراسري دانشگاه آزاد اسلامي از بين داوطلبان گروه علوم رياضي و فني با ضرايب دروس رشته مهندسي مکانيک دانشجو صورت مي گيرد. قائم مقام رياست واحد علوم و تحقيقات خاطر نشان کرد: اين رشته که حدود 75 درصد واحد درسي رشته مهندسي مکانيک گرايش سيالات را تحت پوشش قرار داده، با ارائه درس هاي کاربردي و آزمايشگاهي سعي در توانمند کردن فارغ التحصيلان خود در عرصه بهينه سازي انرژي دارد.عباس پور تصريح کرد: فارغ التحصيلان اين دوره ضمن آشنايي با مباحث تخصصي انرژي در زمينه هايي چون مميزي انرژي مديريت برنامه ريزي استراتژيک انرژي و انرژي هاي تجديد پذير (خورشيدي، بادي، زمين گرمائي و ...) قابليت هايي در زمينه C.N.G و مديريت انرژي کسب خواهند کر. مشاور رييس دانشگاه آزاد اسلامي گفت: برنامه درسي رشته مهندسي مکانيک (انرژي) به نحوي طراحي شده که فارغ التحصيلان اين رشته امکان جذب در صنايع نفت و گاز و صنايع مرتبط با انرژي کشور را دارا باشند. وي افزود: فرصت ادامه تحصيل رشته مذکور در کشور در مقاطع کارشناسي ارشد و دکترا در دانشگاه هاي سراسري و آزاد وجود دارد. رييس دانشکده محيط زيست و انرژي گفت: تنوع گرايش هاي مقطع کارشناسي ارشد رشته انرژي هم اکنون در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقات قرار دارد.
لیست دروس تخصصی مهندسی مکانیک انرژی در
http://mechanicenergy.blogspot.com/2009/09/blog-post.html موجود است.

دروس مهندسی مکانیک انرژی

این دروس تخصصی رشته مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی می باشد و دروس عمومی و پایه مانند سایر گرایش های رشته مکانیک می باشد.
1- اقتصاد عمومی یک
2- اقتصاد عمومی دو
3- تحقیق در عملیات
4- برنامه ریزی استراتژیک انرژی
5- مدیریت انرژی
6- انرژی های تجدید پذیر
7- مبانی مدل سازی انرژی در ساختمان، حمل و نقل و صنعت
8- بهینه سازی سوخت و احتراق
9- حرارت مرکزی و تهویه مطبوع
10- تهویه مطبوع با رویکرد ترک بهینه اقلیمی
11- انتقال جرم
12- مدیریت انرژی در صنایع
13- صرفه جویی انرژی در ساختمان ها
14- انرژی و محیط زیست
دروس آزمایشگاهی
آزماشگاه شبیه سازی و برچسب انرژی
کارگاه CNG
آزماشگاه ممیزی انرژی