نقش نانوتكنولوژی در بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان (فناوری نانو در صنعت ساختمان)


جهان امروز بر خلاف دنياي ديروز که تمام توجه اش به صنايعي چون نفت و انرژي بود ، به سمت فن آوري اطلاعات، مواد جديد، بيوتکنولوژي، نانوتکنولوژي و الکترونيک گرايش پيدا کرده است. با توجه به اينکه عمر صنايعي چون نفت روزي به پايان مي رسد سرمايه گذاري در بخش علم و فناوري توجيه قانع کننده اي پيدا مي کند.
امروزه نانوتكنولوژي و درك قابليت هاي عظيم اين فناوري متحول كننده، موجب سازماندهي و تدوين برنامه هاي ملي فراواني در بسياري از كشورهاي جهان شده است . تدوين اين برنامه ها عمدتاٌ به منظور بهره گيري هر چه بيشتر از قابليت هاي نانوتكنولوژي و عقب نماندن كشورها از مسير تحولات سريع و دستاوردهاي رو به رشد اين فناوري صورت پذيرفته است.
نانوتكنولوژي  نويد بخش پيشرفت هاي چشمگيري در زمينه هاي مختلف علمي شده است. اين علم با كنترل مواد در مقياس مولكولي، گشايش اسرار طبيعت در تمام عرصه ها از مهندسي تا پزشكي را نويد مي دهد . نانو تکنولوژي در جهاني بسيار کوچک کنترل مي شود و هدف آن ساخت اشياء اتم به اتم ، مولکول به مولکول و با يک  رويکرد از پايين به بالاست ، راهي که طبيعت ميليونها سال است انجام مي دهد .  بسياري از خواص يك ماده از قبيل رنگ ، استحكام و شكنندگي قابل كنترل مي گردد . امكان تهيه مصالح مناسب و با ويژگيهاي مورد نظر در بخشهاي مختلف ساختمان و تاسيسات و تجهيزات سرمايي و گرمايي وابسته به آن با توجه به نيازها و خواسته هاي ما در جلوگيری از هدر رفتن انرژی و كاهش مصرف انرژي (بصورت مستقيم و غير مستقيم) نقش بسزائي خواهد داشت.
در بخش مواد و مصالح ساختماني و تاسيسات ساختماني مي توان به عمر زياد، ضربه پذيري زياد،  ، شكنندگي كم، تغيير شكل هاي ناچيز، اشاره نمود. بطور مثال مي توان نمونه هايي از كاربردهاي فناوري نانو را اشاره نمود : ساخت مصالح بسيار مقاوم در برابر نشت که مي تواند در ساخت تاسيسات مورد نياز ساختماني بكار گرفته شود ،  بهبود عملکرد لوله هاي انتقال آب ،  بالا بردن راندمان الكتريكي و مكانيكي تاسيسات ساختمانها ، مقاوم سازي مصالح ، عدم نياز به عايقکاري جداگانه در اينگونه مصالح و پاسخگويي به شرايط مختلف اقليمي کشور ، شيشه هاي خود تميز شونده ( که حتي مشکل تميز كاري پنجره ها بخصوص در ساختمانهاي بلند را از ميان بر مي دارد) با كمك فناوري نانو حاصل شده است و براي ساختمانها مي تواند علاوه برجلوگيري از اتلاف انرژي در بخشهاي مختلف و استفاده بهينه  انرژي در ساختمان  ، به حفظ و نگهداري ساختمان براي مدت طولاني و مقاوم سازي آن حتي براي حوادث غير مترقبه (با صرفه اقتصادي) دست يافت .

آشنائي با فناوري نانوتکنولوژي
نانوتكنولوژي مطالعه ذرات مواد در مقياس اتمي براي كنترل آنهاست. هدف اصلي اكثر تحقيقات نانوتكنولوژي شكل‌دهي تركيبات جديد يا ايجاد تغييراتي در مواد موجود است. نانوتكنولوژي در الكترونيك، زيست‌شناسي، ژنتيك، هوانوردي و حتي در مطالعات انرژي بكار برده ميشود.
nanoكلمه‌اي يوناني به معني كوچك است و براي تعيين مقدار يك ميليارديم يا 9- 10 يك كميت استفاده مي‌شود. چون يك اتم تقريباً10 نانومتر است، اين اصلاح براي مطالعه عمومي روي ذرات اتمي و مولكولي بكاربرده ميشود 
 
   علم و فناوری نانو ( نانو علم و نانو تکنولوژی) توانائی بدست گرفتن کنترل ماده در ابعاد نانومتری (ملکولی) و بهره برداری از خواص و پدیده های این بعد در مواد، ابزارها و سیستم های نوین است. این تعریف ساده خود دربرگیرنده معانی زیادی است. به عنوان مثال فناوری نانو با طبیعت فرا رشته ای خود، در آینده در برگیرنده همه ی فناوریهای امروزین خواهد بود و به جای رقابت با فن آوری های موجود، مسیر رشد آنها را در دست گرفته و آنها را به صورت « یک حرف از علم» یکپارچه خواهد کرد.
   میلیونها سال است که در طبیعت ساختارهای بسیار پیچیده با ظرافت نانومتری ( ملکولی ) – مثل یک درخت یا یک میکروب – ساخته می شود. علم بشری لینک در آستانه چنگ اندازی به این عرصه است، تا ساختارهائی بی نظیر بسازد که در طبیعت نیز یافت نمی شوند. فناوری نانو کاربردهای را به منصه ظهور می رساند که بشر از انجام آن به کلی عاجز بوده است و پیامدهائی را در جامعه برجا می گذارد که بشر تصور آنها را هم نکرده است. به عنوان مثال:
· ساخت مواد بسیار سبک و محکم برای مصارف مرسوم یا نو
· ورشکستگی صنایع قدیمی همچون فولاد با ورود تجاری مواد نو
· کاهش یافتن شدید تقاضا برای سوخت های فسیلی
· همه گیر شدن ابر کامپیوترهای بسیار قوی، کوچک و کم مصرف
· سلاحهای سبک تر، کوچکتر، هوشمند تر، دوربردتر، ارزانتر و نامرئی تر برای رادار
· شناسائی فوری کلیه خصوصیات ژنتیکی و اخلاقی و استعدادهای ابتلا به بیماری
· ارسال دقیق دارو به آدرس های مورد نظر در بدن و افزایش طول عمر
· از بین بردن کامل عوامل خطرناک جنگ شیمیائی و میکروبی
· از بین بردن کامل ناچیز ترین آلاینده های شهری و صنعتی
· سطوح و لباسهای همیشه تمیز و هوشمند
· تولید انبوه مواد و ابزارهائی که تا قبل از این عملی و اقتصادی  نبوده اند ،
· و بسیاری از موارد غیر قابل پیش بینی دیگر

نانوتکنولوژی و انرژی
نانوتكنولوژی ، منجر به تغییراتی شگرف در استفاده از منابع طبیعی، انرژی و آب خواهد شد و پساب و آلودگی را كاهش خواهدداد. همچنین فنّاوری‌های جدید، امكان بازیافت و استفادة مجدد از مواد، انرژی و آب را فراهم خواهند كرد.
در زمینه انرژی، نانوتكنولوژی می‌تواند به‌طور قابل ملاحظه‌ا‌ی كارآیی، ذخیره‌سازی و تولید انرژی را تحت تأثیر قرار داده و مصرف انرژی را پایین بیاورد. به عنوان مثال، شركتهای تولید کننده مواد شیمیایی، مواد پلیمری تقویت‌شده با نانوذرات را ساخته‌اند كه می‌تواند جایگزین اجزای فلزی بدنة اتومبیلها شود. استفاده گسترده از این مواد می‌تواند سالیانه 5/1 میلیارد لیتر صرفه‌جویی مصرف بنزین به ‌همراه داشته‌باشد.
هدایت حرارتی موادی که با فناوری نانو حاصل شده ، كاربردهای دیگری نیز ارائه می دهد. ازآنجائیكه دانسیته مناسب از این مواد می توانند قادر به هدایت سریع حرارت از سطح تماس به حفره های حرارتی (Heat sinks) باشند، امكان تحقق این مواد  اصلاح شده از نظر مقاومت حرارتی مطرح می گردد همچنین بعدها ممكن است توسعه مواد عایق كننده و لوله های حرارتی، بهره مندی از اختلاف هدایت حرارتی در طول و عرض لوله ها را تحقق بخشد. یكی ازاین كاربردها می تواند گرم كردن ساختمان ها باشد كه جایگزین سیستم های برمبنای مایع موجود، برای گرما دهی طبقات خواهد شد.
مواد ، حدود 70% از رشد ناخالص جوامع صنعتی را در یك یا چند زمینه تشكیل می دهند و از این رو برای اقتصاد حیاتی هستند. نانوتكنولوژی تقریباٌ مسیر تولید انواع نامحدودی از مواد جدید را به شیوه‌های گوناگون فراهم می‌آورد. نانو مواد را می‌توان به صورت مواد جدیدی كه  اندازه ساختار بنیادی آنها در مقیاس نانومتری طراحی شده تعریف كرد. اصولاٌ مواد نانومتری با كاهش اندازه، در هر مقیاس رفتار جدیدی را بروز می‌دهند.نانوتكنولوژی اجازه ایجاد مواد و وسایلی با خصوصیات عملكردی و كارایی های جدید را می‌دهد.
یكی دیگر از بازارهای این تكنولوژی در تجهیزات الکتریکی می باشد . از طرحهای صنعتی چنین برآورد می‌شود كه پیشرفت های ایجاد شده در نانو تجهیزات نوری مبتنی برLED   ، طی 10 تا 15 سال آینده قابلیت كاهش 10 درصدی مصرف جهانی انرژی را دارد. این امر باعث ذخیره سالانه 100  میلیارد دلار و كاهش انتشار 200 میلیون تن از گازهای کربن در سال می‌شود و انتظار می‌رود تغییرات عمده‌ا‌ی در فنّاوری روشنایی در 10 سال آینده رخ دهد. می‌توان نیمه‌هادی‌های مورد استفاده در دیودهای نورانی (LED ها) را  به مقدار زیاد در ابعاد نانو تولید كرد. در امریکا، تقریبا" 20% كل برق تولیدی، صرف روشنایی (چه لامپهای التهابی معمولی و چه فلوئورسنت) می‌شود.
همچنین نانوتكنولوژی نوید بخش پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تبدیل و ذخیره انرژی خورشیدی، مبدل‌های ترموالكتریك، باتری‌ها، پیل‌های سوختی بسیار كارآمد و همچنین خطوط كارآمد انتقال نیروی الكتریكی است .

نانوتکنولوژی و محیط زیست
از دیر باز آلودگی های مختلف ، تهدیدی جدی برای محیط زیست جهانی و زندگی انسان بوده است. در قرن بیست و یكم توسعه فناوری‌های جدیدی كه اقتصاد صنعتی را بدون آسیب رساندن به سلامت انسان و محیط زیست شكوفا نماید، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. توسعه فناوری های جدید ساخت و انتقال و سایر فعالیت‌های كاهش یا حذف محصولات زیان آور در حین تولید ، تصفیه و اصلاح مواد سمی موجود در محیط زیست، مهمترین چالش كنونی جوامع ما است.
علم و مهندسی مقیاس نانو می‌تواند به طرز چشم‌گیری شناخت ما را از فرآیندهای مولكولی كه در محیط زیست رخ می‌دهد بهبود بخشد. توسعه فناوری‌های «سبز» كه استفاده، تولید و انتقال محصولات زاید، خصوصاٌ مواد سمی را به حداقل می‌رسانند به كاهش آلودگی كمك كند. پاك سازی محیط زیست به وسیله زدودن آلودگی از هوا و آب تا رساندن آنها به سطحی كه در حال حاضر غیرقابل حصول است، با اندازه‌گیری پیوسته و به موقع آلودگیها میسر خواهد  شد. از این رو افزایش شناخت اثرات نانو تكنولوژی برروی محیط زیست، اجتماع و سلامتی انسان یك امر حیاتی است.
   نانوتکنولوژی دوام‌پذیری منابع طبیعی را تضمین می کند . این فناوری  منجر به تغییراتی شگرف در استفاده از منابع طبیعی، انرژی و آب خواهد شد و پساب و آلودگی را كاهش خواهدداد. همچنین فناوری‌های جدید، امكان بازیافت و استفادة مجدد از مواد، انرژی و آب را فراهم خواهند كرد.
   در زمینه محیط زیست، علوم و مهندسی نانو، می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ا‌ی در: درك مولكولی فرآیندهای مقیاس نانو كه در طبیعت رخ می‌دهد؛ در درمان مسائل زیست‌محیطی از طریق كنترل انتشار آلاینده‌ها داشته‌باشد. لازم به ذكراست، نانوتكنولوژی توان حذف آلودگی‌های كوچك از منابع آبی (كمتر از 200 نانومتر) و هوا (زیر 20 نانومتر) و اندازه‌گیری و کاهش مداوم آلودگی در مناطق بزرگتر را دارد.

تجربیات جهانی
نانوتكنولوژی و درك قابلیت های عظیم این فناوری متحول كننده، موجب سازماندهی و تدوین برنامه های ملی فراوانی در بسیاری از كشورهای جهان شده است . تدوین این برنامه ها عمدتاً به منظور بهره گیری هرچه بیشتر از قابلیت های نانوتكنولوژی و عقب ماندن كشورها از مسیر تحولات سریع و دستاوردهای روبه رشد این فناوری صورت پذیرفته است .
میزان توجه كشورها به نانوتكنولوژی به حدی بالا بوده است كه رقم سرمایه گذاری جهانی در این عرصه از 800 میلیون دلار در سال 2000 به بیش از 3 میلیارد دلار در سال 2003 رسیده است .
میزان سرمایه گذارى مستقیم دولتها در زمینه نانو تكنولوژى نشان از اهمیت بالای این فناوری دارد : در سال 1997، سرمایه گذارى دولتها در این زمینه 430 میلیون دلار بوده و در سال 2002 این رقم به دو میلیارد و 200 میلیون دلار افزایش یافته است و از این عدد كشور امریكا  604 میلیون دلار را به خود اختصاص داده است و 450 میلیون دلار به كل اروپا و 650 میلیون دلار به ژاپن و مبلغ  باقیمانده به مجموعه كشورهاى دیگر اختصاص دارد.
در سال 2003، چهار میلیارد دلار سرمایه گذارى در زمینه نانو تكنولوژى انجام شده است كه          3 میلیارد آن را بخش  دولتى و یك میلیارد را بخش خصوصى تامین كرده است.
از سال 1990 به بعد نظریه هاى نانو تكنولوژى مطرح شدند و روند رو به رشد ملایمى داشته اند و از سال 1994 نانو تكنولوژى بیشتر در بعد تولید دانش فعال شد و در سالهاى اخیر بحث  محصولات به شكل جدى مطرح شده است.
در سال 2002 در آمریكا برنامه پیشگامى ملى نانو تكنولوژى تدوین شد و ساماندهى برنامه تحقیقاتى، تخصیص متمركز اعتبارات براى فعالیتهاى نانو تكنولوژى  و راه اندازى چندین آزمایشگاه ملى در این زمینه صورت گرفته است.
در ایران نیز رویكرد تازه اى در ارتباط با نانو تكنولوژى مطرح شده است، اما با توجه به محدودیتهایى موجود (دلایلى نظیر ركود اقتصادى و عدم تطبیق ما با استانداردهاى جهانی) این روند به كندى طى میشود.
   تشكیل كمیته هاى راهبردى نانو در وزارتخانه هاى مختلف، تشكیل نهادهاى خود جوش دانشجویى، تدوین برنامه هاى آموزشى در زمینه نانو و اطلاع رسانى عمومى و فراگیر در این رابطه از جمله اقداماتى است كه تاكنون در زمینه نانو تكنولوژى در كشور انجام شده است .
   همچنین اختصاص بودجه ویژه جهت نانو تكنولوژى و راه اندازى آزمایشگاههاى ملى در دستور كار قرار دارد.
   از فناوری نانو به عنوان "رنسانس فناوری" و" روان کننده جریان سرمایه گذاری " یاد می شود.ورود محصولات متکی بر این فناوری جهشی بس عظیم در رفاه و کیفیت زندگی و توانائی های دفاعی و زیست محیطی به همراه خواهد داشت و موجب بروز جابجائی های بزرگ اقتصادی خواهد شد . هم اکنون بخش های دولتی و خصوصی کشورهای مختلف جهان شامل ژاپن ، آمریکا، اتحادیه اروپا، چین، هند، تایوان، کره جنوبی، استرالیا، اسرائیل و روسیه در رقابتی تنگاتنگ بر سر کسب پیشتازی جهانی در لااقل یک حوزه از این فناوری به سر میبرند . هم اکنون روی هم رفته حدود 30 کشور دنیا در زمینه فناوری نانو دارای "برنامه ملی" یا درحال تدوین آن هستند، وطی پنچ سال گذشته بودجه تحقیق و توسعه در امر فناوری نانو را به 5/3 برابر افزایش داده اند. کشورهای ژاپن و آمریکا نیز فناوری نانو را اولین اولویت کشور خود در زمینه فناوری اعلام کرده اند .
انرژی در ساختمان های آینده
در دنیای پیشرفته امروز صنعت ساختمان ، سرمایه گذاری كلان و درازمدتی بوده و می بایست این صنعت را با كمك تكنولوژی و فناوری های روز جهان از کهنگی دورنگه داشت . از آنجا كه ساختمان ها سرمایه های عظیم و بلند مدتی را به خود اختصاص می دهند باید به موازات رشد  تجارت و سرمایه گذاری نو شوند. درعین حال، هزینه یك ساختمان تنها هزینه طراحی و ساخت نبوده بلكه هزینه نگهداری و استفاده از آن را  نیز شامل می شود. امروزه بسیاری از ساختمانها با كاربردهای مختلف برای اهداف عملكردی خود كاركرد درستی  ندارند تا بتوانند بیشترین بازدهی ممكن را برای استفاده كنندگان آن فراهم سازند. این ساختمانها فاقد امكانات  لازم برای  مدیریت انرژی می باشند و نمی توانند پاسخگوی تحولات محیط، و نیازهای جدید باشند
امروزه از فناوری های مختلف به منظور ایجاد آسایش و امنیت بیشتر و صرفه جویی در هزینه ها بخصوص در مصرف منابع انرژی بهره می برند. به طور مثال در فناوری اطلاعات با توسعه سیستم هایی كه بتواند تغییرات و شرایط محیطی داخل ساختمان را اندازه گیری كرده و تخمین بزند و سپس در مقابل آن بتواند واكنش نشان دهد توانسته اند تا مصارف انرژی را تحت کنترل قرار دهند .

نانوتکنولوژی در ساختمان
ساختمان های آینده باید بتوانند با بكارگیری فناوری های نوین و ایجاد محیطی سالمتر، میزان بازدهی را بالاتر برده، امنیت را افزایش داده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری نمایند.
با وجود مشکلات موجود در حوزه شهرسازی و معماری ( افزایش هزینه های ساخت و ساز ، آلوده شده شهرها و . . . ) و تاثیر گذاری مستقیم آن در ساختمانها ، لزوم توجه هرچه بیشتر به فناوریهای جدید و نقش آنها در بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان الزامیست.
نانوتكنولوژی نوید بخش پیشرفت های چشمگیری در زمینه تبدیل و ذخیره انرژی خورشیدی، مبدل های ترموالكتریك، با تری ها، پیل های سوختی بسیار كارامد می باشد. كنترل نانو ساختارها و تركیب و ساخت مواد جدید برای دستیابی به شیوه های مدرن مورد استفاه در ساختمان، امیدهای بسیاری را برای مدیریت انرژی در ساختمان بخصوص برای ساختمانها و شهرهای آینده نوید می دهد. فعالیت های نانو تكنولوژی در سطح دنیا به شدت در حال گسترش است و نانو تكنولوژی دارای جنبه های بسیار مهم فرا رشته ای شده است كه هماهنگی آنها بدون وجود یك برنامه استراتژیك تحقیق و توسعه دشوار است .
امکان تهیه مصالح ساختمانی مناسب به منظور کنترل انرژی در ساختمان توسط این فناوری امکان پذیر شده است .
با توجه به خصوصیاتی که این فناوری در اختیار قرار داده می توان با ساخت مصالح جدید انتظارات زیر را برآورده ساخت :
- محدود کردن انتقال حرارت در حد مقادیر مجاز .
- آب بندی و نم بندی های مورد نیاز
- ایجاد دوام بیشتر در برابر اثر عوامل محیطی و اقلیمی
- پایداری کافی در برابر آتش (عایق کاری حرارتی و گرمابندی قسمت های مختلف پوسته   
   خارجی)به همراه ایستائی و مقاومت در برابر تنش های وارده
- در صورت عایق کاری حرارتی (گرمابندی) عناصر ساختمان ، تامین و حفظ شرایط آسایش
   حرارتی فضاهای کنترل شده براحتی و همراه با صرفه جوئی در مصرف انرژی انجام گردد.
- کاهش ضخامت لایه هایی که مقاومت حرارتی یک پوسته را تشکیل می دهند.
اینها بخشی از عواملی هستند که در کاهش مصرف انرژی در ساختمان بطور مستقیم و غیر مستقیم نقش دارند.(راهنمای مبحث 19 – مقررات ملی ساختمان)
  دیگر پتانسیل های كاربردی این مواد بطورعام و خاص نیز در مواد و مصالح ساختمانی توسط انستیتو شورای تحقیقات ملی برای تحقیق در مورد برخی مصالح ساختمانی(از جمله سیمان و شیشه) مورد بررسی قرار گرفته است :
-          دوام و استحكام فوق العاده
-          سختی بسیار بالا
-          شیشه تقویت شده (تقویت استحكام بدون مزاحمت در انتقال نور)
-          استحكام بیشتر در ساخت پل های معلق.
-          امكان طراحی طاقها و پلهای با دهنه های بزرگتر.
ولی با توجه به رشد سریع تحقیقات علمی (نظری) و عملی علوم و فنون نانو در كلیه زمینه ها ، توجه بسیار كمی به كاربردهای این پدیده در صنعت ساختمان و به طور عام در ساخت و ساز شده است.

پیشنهادات
 یکی از مباحث مهم در زمینه پیشرفت های علمی همگام بودن با علم روز دنیاست. دنیا بسیار سریع تر از آنچه قابل تصور است در زمینه علم و فناوری در حال پیشرفت است. هر روز شاهد اخبار جدیدی در زمینه پیشرفت های علمی در سراسر دنیا هستیم. ایجاد ارتباط و تبادل نظر با اندیشمندان دیگر کشورها بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد. ایجاد فاصله با دنیای علم، سبب ایجاد فواصل و شکاف های عمیقی در آینده خواهد شد. پژوهشگران بتوانند با آزادی عمل بیشتری با دنیای علمی پیشرفته ارتباط داشته باشند
برای عملی شدن طرح استفاده از فناوری نانو در صنعت ساختمان  فراهم سازی شرایط و امکانات مورد نیاز (ساخت آزمایشگاه و تجهیزات مورد نیاز آن) ، ترغیب دانشگاهها برای حمایت از این زمینه ها ، انجام تحقیقات کاربردی در حوزه های مختلف توسط مراکز تحقیقاتی ، آموزش های لازم در سطوح مختلف ، استفاده از تجربیات جهانی الزامیست . فرهنگ سازى ، كمك به توسعه كمى و كیفى نیروهاى متخصص و تشویق محققان و صنعتگران به كنكاش در مورد نانو تكنولوژى از مهمترین فعالیت های اولیه می تواند محسوب گردد.
تمركز و ضرور ت ایجاد هماهنگى در كلیه بخش ها در زمینه نانو تكنولوژى و ترغیب بخش خصوصى جهت وارد شدن به تكنولوژى نانو را از جمله دیدگاههاى مشترك كشورها در این مسیر می باشد.
هزینه بالای آزمایشها برای این تكنولوژی نا آشنا و گستردگی دامنه فعالیت آن ، سرمایه‌ گذاری در این زمینه را برای بسیاری از شركت‌ها حتی شركت های بزرگ مشكل می‌سازد. آنها توجه سطحی به تحقیقات علمی و تمركز توسعه‌های اكتشافی و تجربی خود را ترجیح می‌دهند. لیكن، بسیاری از شركت‌ها به تدریج از پتانسیل عظیم نانوتكنولوژی در صنایع و محصولات آینده خود آگاه می‌شوند.
نانو علم و نانوتكنولوژی به علوم شیمی، فیزیك، علوم زیستی و بسیاری از رشته‌های مهندسی دیگر وابسته می‌باشند.  بنابراین «نانو»  مرزهای بسیاری از دانشكده‌های  مختلف دانشگاههای صنعتی و مؤسسه‌های تحقیقاتی و نیز زمینه‌های فعالیت اكثر هیئت‌های تحقیقاتی را در بر می‌گیرد. تشخیص این مورد و توجه به دلایل امر بر عهده راهبردتكنولوژی در كشور می باشد.

نتیجه گیری
امـروزه پیشــرفت فناوریـهای نو از جمله فنــاوری نانو در جهان به عنوان نمادی از پیشرفت علمی و صنعتی هر كشور است ، و هر كشوری كه بتواند در این زمینه فعالیت بیشتری انجام دهد امكان بهره برداری بهتری دارد. از این روست كه مطالعات و تحقیقات اصولی تر بر روی فناوری نانو ضروری به نظر می رسد. وجود زمینه های فراوان و بستر سازی جهت نهادینه كردن پژوهش - های انجام گرفته در حیطه فناوری نانو، ضـرورت توجه بیشتر و یافتن کاربردهای آن در زمینه های مختلف بخصوص در امر ساختمان سازی محسوس می باشد.
    نانوتكنولوژی موجب تغییر ماهیت بیشتر صنایع می‌شود، نانو تكنولوژی روش‌های جدیدی ساختن اشیاء می‌باشد و كمابیش ساخت وسایل كوچكتر، ارزانتر، سبك‌تر، سریعتر، با عمل پذیری  بیشتر و صرف مواد خام و از همه مهمتر انرژی كمتر را متعهد می‌شود. هر صنعتی كه در امر سرمایه‌گذاری در نانو تكنولوژی كوتاهی كند ، خود را در معرض خطر قرار خواهد داد.
به گفته آقای پرفسور هاشم رفیعی تبار عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات فیزیک نظری و پرچمدار نانوتكنولوژی در ایران ، یکی از مسائلی که دیر یا زود تمامی شئون زندگی ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد، بحث نانوتکنولوژی می باشد پس لازم است که حتما بر روی این مسئله خوب فکر کنیم و از هم­اکنون آماده باشیم تا این انقلاب را در همه ابعادش درک کنیم. همچنین میتوان با اشاره به بی توجهی كشورهای خاورمیانه به علوم و فناوری نانو و استفاده از توانمندی متخصصان ایرانی در پیشتازی منطقه ایی در این عرصه اقدام نمود
البته این ادعا که ایران می­تواند پرچمدار نانوتکنولوژی منطقه خاورمیانه باشد منوط به این است که متخصصان و دانشمندان ایرانی، در جهت اولویت­های اصلی تعیین شده گام بردارند و باعث شکوفایی هر چه بیشتر صنایع مادر و اصلی کشور شوند، چرا که سرمایه­گذاری جهت تحقیق و توسعه در صنایع درگیر، امری ضروری به نظر می­رسد.
وجود برنامه­ریزی­های انجام شده در کشور در زمینة نانو ، درک احساس نیاز برای برخی از صنایع اصلی کشور ، زمینه را برای توسعه و استفاده از کاربردهای مورد نیاز جامعه فراهم می سازد ، البته نیاز به تامین امکانات سخت­افزاری و تجهیزات لازم برای تحقیقات در این فناوری ، تربیت نیروی انسانی متخصص ، جهت­ دهی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور در جهت اولویت تعیین شده کشور و همچنین انجام یکسری از کارهای بنیادی سبب می­شود که ایران بتواند نقش محوری خود را در منطقه ایفا کند.


نوشته شده توسط:منصور نجفی مطیعی و زهره درودی
  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر