برچسب انرژی


در حال حاضر لوازم برقي خانگي از مهم‌ترين مصرف‌كنندگان برق در بخش خانگي هستند كه طبعا تاثير بسزايي در هزينه‌هاي برق خانواده‌ها دارند؛ بنابراين در انتخاب و خريد وسايل برقي، اطمينان از ايمني، كيفيت، كميت در بازدهي و ميزان مصرف انرژي دستگاه‌هاي موردنظر با توجه به خدماتي كه ارائه مي‌دهند براي مصرف‌كنندگان داراي اهميت و ضرورت بسياري است.
در انتخاب و تهيه كالا خصوصا وسايل برقي توجه به مواردي چون شكل ظاهري، مدل، كارخانه سازنده و تكنولوژي ساخت، شرط‌هاي لازم در انتخاب يك كالا محسوب مي‌شوند اما توجه به نشان استاندارد و برچسب انرژي از شرط‌هاي ضروري در انتخاب و تهيه وسايل برقي خانگي است. چون اين علائم اطلاعات بسيار مفيدي را در زمينه ايمني؛ بازدهي و ميزان مصرف انرژي وسايل برقي با توجه به خدماتي كه ارائه مي‌دهند در اختيار مصرف‌كنندگان قرار مي‌دهد.

معرفي برچسب 7رنگ
يكي از موارد مهمي كه در سال‌هاي اخير مورد تاكيد قرار گرفته، مشخص كردن ملاك‌هايي براي مصرف انرژي كليه وسايل انرژي بر خانگي است كه كارخانه‌هاي سازنده وسايل خانگي ملزم به رعايت آن هستند. حاصل اين كار تهيه و تدوين برچسبي بود تحت عنوان برچسب انرژي يا برچسب كارآيي انرژي.
برچسب انرژي چيست؟
برچسب انرژي امروزه در اغلب كشورهاي جهان وجود دارد و برچسبي است كه روي وسايل مصرف‌كننده انرژي نصب مي‌شود و مصرف‌كننده را با ميزان كارآيي و مصرف انرژي آن وسيله آشنا مي‌كند. همچنين اطلاعات مشترك در همه وسايل و اطلاعات اختصاصي مربوط به هر وسيله انرژي بر را در اختيار مصرف‌كنندگان قرار مي‌دهد.
در حال حاضر وقتي براي خريد وسايل برقي و گازي به فروشگاه‌ها مراجعه مي‌كنيد برچسب انرژي را روي وسايل مشاهده مي‌كنيد. برچسب انرژي داراي قسمت‌هاي مختلفي است و هر قسمت نشان دهنده اطلاعاتي در خصوص دستگاه مربوطه است.
بخش‌هاي اول تا سوم برچسب در تمامي وسايل انرژي بر خانگي (كه داراي برچسب انرژي باشند) مشترك و به‌ترتيب نشان‌دهنده علامت تجاري شركت سازنده، نام شركت سازنده و مدل دستگاه است.
بخش چهارم بر چسب انرژي كه از اهميت خاصي نيز برخوردار است از 7 فلش رنگي (از سبز پررنگ تا قرمز تيره) كه روي هر يك از آنها يك حرف لاتين از A تا G‌ درج شده تشكيل شده است كه هر حرف و هر فلش رنگي نشانگر درجه‌اي از مصرف انرژي دستگاه است.
حرف A نشانگر كمترين مصرف انرژي و بيشترين كارآيي و حرف G نشانگر بيشترين مصرف انرژي و كمترين كارآيي دستگاه است. بنابراين هر چه رتبه دستگاه بيشتر باشد كارآيي آن نسبت به ميزان انرژي كه مصرف مي‌كند بيشتر است.
برچسب انرژي در واقع به خريدار كمك مي‌كند كه در هنگام خريد، وسيله‌اي را انتخاب كند كه در مقايسه با ساير وسايل موجود، مصرف انرژي كمتر و كارآيي بيشتري داشته باشد.
به عنوان مثال وقتي خريداري براي خريد يك يخچال فريزر به فروشگاهي مراجعه مي‌كند و با دو مدل يخچال كه از هر جهت مشخصات يكساني دارند روبه‌رو مي‌شود، در اين شرايط اگر يكي از يخچال‌ها رتبه B داشته باشد و ديگري رتبه C مسلما آن يخچالي كه رتبه B دارد انتخاب خوبي براي خريد است، چون مصرف برق كمتري دارد. توجه داشته باشيد كه در يخچال و فريزرها به ازاي افزايش يك رتبه در برچسب انرژي حدود 14درصد صرفه‌جويي در مصرف برق صورت مي‌گيرد.
مهم است كه بدانيد استاندارد برچسب انرژي براي يخچال، يخچال فريزرهاي خانگي، ماشين لباسشويي، كولر آبي، كولر گازي، اتوي برقي و ساير وسايل برقي كوچك آشپزخانه تدوين شده است.
فوايد استفاده از برچسب انرژي
استفاده از برچسب انرژي مزايا و فوايد گوناگوني براي مصرف‌كنندگان اين گونه وسايل دارد كه از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:
- انتخاب درست و آگاهانه مردم در هنگام خريد وسايل برقي خانگي
- آشنا ساختن مصرف كنندگان با ميزان كارايي و بازدهي وسايل برقي خانگي
- بهينه‌سازي و كاهش مصرف انرژي
-كاهش هزينه انرژي مصرفي در خانواده‌ها
- كاهش آلودگي محيط‌زيست
- ارائه اطلاعات اختصاصي ويژه هر وسيله برقي
- ارائه اطلاعات مشترك در مورد وسايل برقي شامل علامت تجاري، نام شركت سازنده، مدل دستگاه و نشان استاندارد.
در حال حاضر 100درصد از خانواده‌هاي شهري و 90درصد از خانواده‌هاي روستايي از خدمات شبكه برق در كشور استفاده مي‌كنند. با توجه به افزايش سطح رفاه عمومي، افزايش مشتركين برق و استفاده عموم مردم از وسايل انرژي‌بر خانگي تعداد اين وسايل روز به روز در خانواده‌ها در حال افزايش است؛ بنابراين توجه به مرغوبيت، بازدهي مفيد، ميزان مصرف انرژي در وسايل انرژي‌بر و همچنين توجه به طراحي، ساخت مناسب و منطبق بر استانداردهاي معتبر و بهينه جهاني بايد مورد توجه توليدكنندگان اين وسايل قرار گيرد. از طرف ديگر اطلاع از نحوه استفاده درست از وسايل انرژي‌بر و توجه به ميزان كارايي و مصرف انرژي آنها نيز از جمله مواردي است كه بايد مورد توجه مصرف‌كنندگان باشد.
از:www.donya-e-eqtesad.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر